Mina fysiska manér - hur kan större medvetenhet om återkommande fysiska manér i mitt skådespeleri utveckla mig som musikalartist?
My physical acting habits – how can I develop my acting as a musicalartist by getting more consious about my physical acting habits?
My physical acting habits – how can I develop my acting as a musicalartist by getting more consious about my physical acting habits?
Abstract
I mitt självständiga arbete undersöker jag vad jag valt att kalla återkommande fysiska manér
som skådespelare. Jag försöker få syn på och ringa in specifika fysiska rörelser och
rörelsemönster jag återkommer till i mitt skådespeleri. Jag reflekterar över vad de skulle
kunna bero på och varför de uppstår. Syftet är att undersöka om, och i så fall hur, en större
medvetenhet om det jag kallar mina fysiska manér skulle kunna frigöra, bredda och utveckla
mig som musikalartist.
I min undersökning utgick jag från filmad dokumentation av fyra olika scener ur två
produktioner som jag medverkat i under min kandidatutbildning i musikal på Högskolan för
scen och musik under perioden 2020 – 2021. Produktionerna var ”Hemlighetens trädgård” av
Marsha Norman och Lucy Simon och ”Silverhärtats Hemlighet” av Martin och Jenny Schaub.
Först analyserade jag materialet själv med syfte att få syn på återkommande fysiska manér i
mitt skådespeleri. I ett andra steg lät jag en skådespelarkollega titta på samma material
tillsammans med mig. Jag gjorde en ljudupptagning av min kollegas reflektioner och ett
samtal vi förde utifrån materialet i samband med detta. Som ett tredje steg i analysprocessen
sammanförde jag mina och min kollegas iakttagelser utifrån från det dokumenterade
videomaterialet med anteckningar jag gjort i en processdagbok från ytterligare en produktion
vi gjorde på skolan, vår slutproduktion ”If/Then” av (Brian Yorkey & Tom Kitt) våren 2022.
Som exempel på en typ av fysiskt manér som jag fick syn på som signifikant återkommande i
mitt skådespeleri i det undersökta materialet, var en typ av snabba rörelseutkast i armar och
händer, medan resten av kroppen hålls statiskt stilla.
En övergripande reflektion som växte fram genom min undersökning av mina fysiska manér
på scenen var att denna typ av manér uppstår i situationer där jag fastnar i att analysera mig
själv under ett sceniskt framträdande. De uppstår när jag bromsar mina egna impulser och
blockerar enkelt beskrivet det fria flödet mellan min kropp och tanke - det vi ibland kallar den
psyko-fysiska dynamiken i mitt skådespeleri.
Degree
Student essay