Att vara hälsosam innebär att man mår bra. En kvalitativ studie om hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa tolkar och undervisar om hälsoperspektivet
Abstract
Genom ämnet idrott och hälsa ska barn och ungdomar ges möjlighet att utveckla kunskaper om bland annat rörelseaktiviteter i relation till fysisk, psykisk och social hälsa. I syfte att bibehålla en god hälsa genom livet är det viktigt att unga får komma i kontakt med begreppet hälsa och ges en förståelse kring vad hälsa innebär. Syftet med studien är att undersöka hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa implementerar hälsoperspektivet och hur detta kommer till uttryck i sin undervisning. I syfte att samla in adekvat data har en kvalitativ intervjustudie utförts med sex verksamma lärare inom ämnet idrott och hälsa. Resultatet tyder på att hälsa är ett brett begrepp men i huvudsak handlar det om mående, främst utifrån fysisk, psykisk och social hälsa. Utifrån ett undervisningssammanhang finns det många moment som kan kopplas till hälsoperspektivet. Det kan exempelvis handla om att skapa samtal med eleverna i samband med fysisk aktivitet. Samtidigt upplevs även vissa moment mer passande att utföra teoretiskt. Det aktuella resultatet antyder även att vissa delar av hälsoperspektivet ges mer utrymme i undervisningen, i detta fall fysisk hälsa. Slutsatsen som därmed kan dras är att det finns många möjligheter angående hur och när hälsoperspektivet kan kopplas till undervisningssammanhang.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Rindvik, Malin
Segerström, Agnes
Keywords
erfarenheter
fenomenologi
hälsoperspektiv
Idrott och hälsa
undervisning
Publication type
other
Language
swe