De ”betyger” ingenting. En intervjustudie kring några elevers förståelse och upplevelse av betyg i gymnasiesärskolan
Abstract
Bakgrund och problem
Betyg och betygssättning i särskolan har visat sig vara motsägelsefullt. Betygsystemet i
särskolan är på ytan likadant som övriga skolans men är modifierat på flera punkter. Det leder
till flera problem kring dess användande och användbarhet. Området är dock beforskat i begränsad omfattning och då mest utifrån ett lärarperspektiv.
Syfte
Den här studien handlar om elever på gymnasiesärskolan och betyg. Mer specifikt har syftet
med studien varit att söka kunskap och bidra med nya aspekter kring hur några elever i gymnasiesärskolan förstår och upplever betyg.
Teori och metod
Studien har genomförts med en pedagogiskt inriktad fenomenologisk ansats. Störst insikt om
elevernas förståelse och upplevelser erhålls genom att möta dem i deras livsvärld. Insamling
av empirin skedde genom elva semistrukturerade elevintervjuer på två gymnasiesärskolor. Att
intervjua ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning krävde särskild etisk hänsyn. Intervjuerna tematiserades och sedan gjordes en hermeneutiskt inspirerad analys.
Resultat och diskussion
Resultatet visade att elevernas förståelse av betyg i allmänhet och särskolans betygssystem
specifikt var fragmentiserat. De betygsfunktioner som kom fram i resultatet var betyg som information om prestation och betyg för urval till arbete och utbildning. Detta trots att urvalsfunktionen inte finns i särskolebetygen. Resultatet pekar också på att strävan att betyg ska fungera normaliserande i särskolan snarare har motsatt effekt. I resultatet framgår att betyg
var något förgivettaget i elevernas livsvärld men också osynliga. I resultatdiskussionen diskuteras resultatet i förhållande till litteratur, tidigare forskning och teori. Metoddiskussionen visar att den fenomenologiska ansatsen och kvalitativa intervjuer passar väl med studiens syfte och forskningsfrågor.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2023-02-14Author
Larsson, Camilla
Carlsson, Annika
Keywords
betyg
gymnasiesärskola
intellektuell funktionsnedsättning
fenomenologi
Language
swe