IT-ANVÄNDNING I EN FÖRÄNDERLIG MILJÖ En fallstudie om IT-användning i akademin i samband med distansarbete och Covid-19
Abstract
Samhället har under de senaste åren stått inför en rad olika utmaningar. Covid-19
och dess intåg 2020 ledde till en rad förändringar där Folkhälsomyndigheten bland
annat utfärdade rekommendationer om hemarbete. De tjugo senaste åren har
inneburit en drastisk teknisk utveckling där allmän konsumtion av IT har lett till
större tillgänglighet för både privatpersoner och företag.
Syftet med studien är att undersöka hur individer anpassar sin
IT-användning för att klara av nya arbetsmetoder och processer i en situation där
tidigare arbetssituation abrupt avbryts då arbete hemifrån beordrats, vilket kommer
att göras genom att besvara följande fråga:
Vad kännetecknar IT-användningen inom akademin efter omställning till
hemarbete?
För att besvara frågeställningen har fyra begrepp inom området
IT-användning använts. No-IT, Target-IT, Personal-IT och Shadow-IT där
semistrukturerade intervjuer med fem medarbetare och tre avdelningschefer på ett
svenskt akademiskt lärosäte genomfördes. Resultatet visar på en organisatorisk
tvetydighet i IT-användningen där ett program kan definieras som tre av
nyckelbegreppen på tre olika avdelningar. Den anpassade IT-användningen
kännetecknas av att i situationer där användaren upplever brister i funktionalitet,
missförtroende mot avsedd IT samt tvetydig kommunikation från organisationen
ökar sannolikheten att användaren rör sig bort från Target-IT.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2023-02-01Author
Dani, Douglas
Erlandsson, MIchael
Harrysson, Joel
Keywords
IT-användning
Distansarbete
No-IT
Target-IT
Personal-IT
Shadow-IT
Akademin
Series/Report no.
2022:117
Language
swe