Show simple item record

dc.contributor.authorKällén, Gustav
dc.contributor.authorStålhandske, Hampus
dc.contributor.authorZandén, Noel
dc.date.accessioned2022-12-05T13:00:00Z
dc.date.available2022-12-05T13:00:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/74365
dc.description.abstractBakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där läraren är i centrum, undervisningen har även haft ett stort fokus på att lära ut tekniska färdigheter. Bunker och Thorpe introducerade ett nytt pedagogiskt angreppssätt för att lära ut spel på, som fick namnet Teaching Games for Understanding (TGfU). De menar att förståelse för spelets helhet bör föregå tekniskt lärande i spel. TGfU-modellen utgår från att elever lär sig bäst i och genom spelet. Syfte: Syftet med forskningsöversikten är att sammanställa den forskning som gjorts på TGfU:s effekter på motivation, tekniska och taktiska färdigheter, samt vad forskningen säger om implementering i relation till idrott och hälsa undervisning. Metod: Artiklar hittades i databasen SPORTDiscus. Sökorden “Teaching games for understanding”, TGfU, “Physical education”, PE, participant*, implementation, performance, intervention användes. 12 artiklar inkluderdes i arbetet. Resultat: TGfU har positiva effekter på elevers motivation. TGfU har positiva effekter på elevers förståelse för spelet och kan ha positiva effekter på elevers beslutsfattande. TGfU:s effekter på tekniska färdigheter är positiva, däremot är effekterna likvärdiga med ett traditionellt sätt att undervisa på. Avgörande för hur TGfU implementeras i undervisningen är lärares kunskap och erfarenhet av TGfU och andra pedagogiska modeller. Vidare framgår det att delar av TGfU används av lärare, däremot inte alltid på ett sätt som är förenligt med modellen.en
dc.language.isosween
dc.subjectIdrott och hälsaen
dc.subjectTGfUen
dc.subjectimplementeringen
dc.subjecteffekteren
dc.titleTeaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsaen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record