Show simple item record

dc.contributor.authorAlbinsson, Oliver
dc.contributor.authorHolmberg, Nelly
dc.date.accessioned2022-10-21T12:57:54Z
dc.date.available2022-10-21T12:57:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73979
dc.description.abstractDenna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien har en poststrukturell teoretisk ansats, med analysbegreppen makt, normer, motstånd och positionering. Kvalitativa och kvantitativa metoder har kombinerats och empirin består av både enkätsvar från vårdnadshavare med barn i förskolan och intervjuer med förskollärare. De mest centrala aspekterna av studiens resultat är att läroplanen spelar en stor roll i vilka förutsättningar som vårdnadshavare har till insyn och inflytande i förskolan, att uppfattningen om läroplanens innehåll kan skilja sig åt, samt att vårdnadshavares inflytande regleras genom olika typer av andrafiering. Detta gör genus- och jämställdhetsarbetet i förskolan till ett högst aktuellt område fortsatt granskning, särskilt för att få en djupare inblick i hur vårdnadshavares socioekonomiska status påverkar hur förskollärare uppfattar deras inställning till genus- och jämställdhetsarbetet. Med anledning av detta ser vi att större insatser att öka vårdnadshavares kunskap om läroplanens innehåll skulle öka deras möjligheter till insyn och inflytande i förskolans genus- och jämställdhetsarbete.en
dc.language.isosween
dc.subjectFörskolaen
dc.subjectVårdnadshavareen
dc.subjectFöräldraren
dc.subjectLäroplanen
dc.subjectSamverkanen
dc.subjectKommunikationen
dc.subjectGenusen
dc.subjectJämställdheten
dc.subjectVärderingaren
dc.titleKonsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.en
dc.typeTexten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record