Show simple item record

dc.contributor.authorKällström, Elina
dc.contributor.authorWärn, Hanna
dc.date.accessioned2022-10-04T06:11:01Z
dc.date.available2022-10-04T06:11:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73733
dc.description.abstractDetta arbete undersöker förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap, samt hur dessa används i förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvantitativ metod som samlar in empiri genom en webbenkät. Enkätundersökningen genomfördes inom kommunala förskolor i Göteborgs kommun. Denna studie har utformats med den fenomenografiska ansatsen och Lindströms modell om estetiska lärprocesser som utgångspunkt i alla dess delar. Den insamlade datan analyserades sedan med hjälp av den fenomenografiska ansatsens analysmetod och beskrivande statistik. Resultaten visade på att en stor del av respondenterna uppfattade de estetiska uttrycksformerna som en positiv och gynnsam undervisningsmetod inom naturvetenskap. De lyfte även flera intressanta och relativt varierande exempel på hur de arbetat med de olika estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod. Studiens resultat gick inte att generalisera på grund av stort bortfall, och som en följd finns även en bortfallsanalys skriven. Även om studiens resultat inte är generaliserbart anser vi att vår undersökning belyser ett viktigt ämnesområde som det i nuläget råder bristande forskning kring. Med studien hoppas vi kunna uppmärksamma detta arbetssätt och inspirera till vidare forskning samt intresse hos dess läsare.en
dc.language.isosween
dc.subjectundervisningsmetod, de estetiska uttrycksformerna, naturvetenskap, förskola, förskolepedagogeren
dc.titleFörskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskapen
dc.typeTexten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record