Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.
Abstract
Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med
samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien
undersöker även vilka förutsättningar som förskollärarna upplever ligger till grund för att
bedriva ett sådant arbete. Studien utgår från följande frågeställningar; Hur definierar
förskollärare begreppet utomhuspedagogik? Hur beskriver förskollärare att de arbetar med
utomhuspedagogik i relation till barns lärande och utveckling? Vad upplever förskollärare för
möjligheter och hinder i sitt arbete med att genomföra utomhuspedagogik?
Studien grundar sig i en kvalitativ ansats där vi använt oss av semistrukturerade intervjufrågor
med hjälp av ljudinspelning. Sex stycken förskollärare på olika geografiska platser i södra
Sverige har blivit intervjuade. I resultatet framkommer det bland annat att samtliga
förskollärare definierar utomhuspedagogik som ett väsentligt och betydelsefullt område i
förskolans verksamhet. Resultatet påvisar även att förskolans placering skapar olika
förutsättningar i arbetet samt att olika arbetssätt för att främja barns lärande och utveckling
inom utomhuspedagogiken synliggörs. Slutsatserna som framkommit är att förskollärarna har
en positiv syn på utomhuspedagogiken där möjligheterna övervinner hinderna. Samtliga
förskollärare arbetar för att erbjuda barnen rätt förutsättningar för deras lärande och
utveckling i utomhusmiljön utifrån de möjligheter som deras förskola erbjuder.
Date
2021Author
Petersson, Annie
Eriksson, Linn
Keywords
Utomhuspedagogik, förskola, förskollärare, lärande och utveckling, fenomenografi
Language
swe