Show simple item record

dc.contributor.authorCalvert, Anna
dc.contributor.authorFransson, Pernilla
dc.date.accessioned2022-10-03T10:10:18Z
dc.date.available2022-10-03T10:10:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73725
dc.description.abstractDenna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån var; Vad anser forskningen att yoga och mindfulness kan ha för inverkan på barns hälsa, välbefinnande och lärande i förskolan? Vad kan yoga och mindfulness innebära i förskolan enligt forskningen samt vilka didaktiska aspekter bör förskollärare ha i åtanke? Studien har utförts som en systematisk litteraturstudie, svar på forskningsfrågorna har sökts i både kvantitativa och kvalitativa tidigare utförda studier. Detta har medfört ett resultat som visade på både mätbara effekter och djupare förståelse av barns och förskollärares erfarenheter. Resultatet visade att yoga och mindfulness upplevs roligt och meningsfullt av de barn, vårdnadshavare och förskollärare som deltagit i studierna. Störst effekt har de mätbara studierna visats på barns självregleringsförmåga som anses betydelsefull för framtida skolframgång. Förbättringar sågs inom områdena kognitiv flexibilitet, arbetsminne, uppmärksamhet, impulskontroll, planering/organisering samt hyperaktivitet. Dessutom kan yoga och mindfulness ha effekt på barns lek och kreativitet, fantasi och föreställningsförmåga, motoriska utveckling samt vila och återhämtning. Effekt har även visats på barns förmåga till känslo- och beteendereglering, sociala kompetenser och prosocialt beteende. Vid introducering av yoga och mindfulness i förskolan visade resultatet att det är betydelsefullt att utgå från barns intressen och förutsättningar. Dessutom behövs en medvetenhet om hur omgivande miljö och kontinuitet i utövningen kan påverka utfallet. Framförallt har det synliggjorts hur förskollärarens förhållningssätt är en kritiskt avgörande aspekt för hur meningsfullt utövningen upplevs.en
dc.language.isosween
dc.subjectYoga, Mindfulness, Förskola, Exekutiva funktioner, Självreglering.en
dc.titleYoga och mindfulness i förskolans verksamhet - En systematisk litteraturstudieen
dc.typeTexten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record