”Vi tar det mest i stunden, men vi pratar ju om att man ska vara bra kompisar”. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers konflikthantering i förskolan.
Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattning av sin konflikthantering i förskolan. Styrdokument och forskning menar att konflikthantering bör ske konstruktivt då konflikter är ett lärandetillfälle om dessa hanteras på ett bra sätt. Vad som avgör om konflikter får en konstruktiv eller destruktiv utgång är enligt forskning hur de hanteras. Forskningsfrågorna i studien handlar om vilka strategier och hanteringssätt som pedagogerna anser sig använda vid barns konflikter. Vad som också undersöks är pedagogernas uppfattningar om barns egen konflikthantering. Detta har studerats genom kvalitativa intervjuer med förskollärare och barnskötare på en förskola i en större stad i Sverige. Studien har utgått från en fenomenografisk ansats och därav har pedagogernas uppfattningar kring det givna fenomenet konflikthantering undersökts. De viktigaste resultaten som framkommit är att variationen av hanteringssätt och strategier är stor utifrån vad pedagogerna berättat. För att hantera barns konflikter i förskolan menar pedagogerna bland annat att de håller sig lugna, lyssnar på alla, går ner på barns nivå och ibland tar över. Strategier som används menas vara lågaffektivt bemötande, medling och kontroll. Huruvida pedagogerna låter barnen hantera sina egna konflikter påverkas av olika faktorer, så som ålder, erfarenhet och tillit. De slutsatser som dragits utifrån studien är att konflikthanteringsstrategier är av stor vikt för att konflikter ska hanteras på ett konstruktivt sätt, att pedagoger bör få mer utbildning i ämnet och att barns egen konflikthantering bör ges mer utrymme i verksamheten. Vidare är ett förebyggande arbete av stor vikt och barn bör ges verktyg för att själva kunna hantera de konflikter som uppstår. Detta är något som bör arbetas mer med utifrån vad forskningen visar kopplat till vårt resultat.
View/ Open
Date
2021Author
Lagerkvist, Anton
Sörensson, Evelina
Keywords
Konflikt
konflikthanteringsstrategier
konstruktiv konflikt
fenomenografi
Language
swe