dc.contributor.author | Johansson, Hanna | swe |
dc.contributor.author | Petersson, Hanna | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:35Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:35Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7273 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers motivation för att lära sig matematik och lärares syn på
elevers motivation för att lära sig matematik med utgångspunkt i Decis motivationsteori. Vi studerade vad som
motiverar elever, om de har inre eller yttre motivation, när de känner sig kompetenta och självstyrande och
vilken inverkan det i sådana fall har på motivationen samt lärares syn på dessa aspekter. För att uppnå vårt syfte
använde vi oss av intervjuer med tio elever och två lärare från två olika klasser i år 3 samt observationer av två
matematiklektioner i vardera klassen. Vid analys av intervjuerna antog vi ett hermeneutiskt angreppssätt
eftersom vi ville se mönster och variation i elevernas uppfattningar.
Vårt resultat var att eleverna vi intervjuade var motiverade att lära sig matematik och att deras motivation
främst kom inifrån. Flera gav uttryck för en vilja och ett intresse att lära sig för sin egen skull och de flesta
menade att det var viktigt för dem att lära sig matematik. Lärarna menade att de tänkte på att motivera sina
elever, bland annat genom verklighetsanknytning. Huruvida eleverna kände sig självstyrande och kompetenta
hade vi svårt att besvara eftersom eleverna generellt var nöjda med den undervisning läraren utformat och inte
tycktes ha funderat över möjligheten att välja de för dem optimala utmaningarna för att öka sin motivation.
Som blivande lärare menar vi att det är viktigt att få en inblick i hur elever kan tänka kring matematik och
vad som motiverar dem att lära sig ämnet. Vårt resultat visar på några elevers tankar kring och uppfattningar om
matematik och kan således ses som exempel på hur elever kan tänka kring detta ämne. Eftersom motivation är
den drivkraft som får människan att vilja lära sig något menar vi att man som lärare bör ha den i åtanke. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | motivation | swe |
dc.subject | matematik | swe |
dc.subject | Decis motivationsteori | swe |
dc.subject | tid | swe |
dc.title | Elevers motivation för att lära sig matematik En studie om elevers och lärares syn med utgångspunkt i Decis motivationsteori | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |