dc.contributor.author | Johansson, Ann-Christin | swe |
dc.contributor.author | Larsson, Lisette | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:32Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:32Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7268 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Denna studies syfte är att försöka tydliggöra sambandet mellan lek och lärande, att visa på
pedagogens betydelse i leken och lärandet, skapa en uppfattning om hur pedagoger kan tillva-
rata leken (leksituationer) och använda sig av leken i ett lärande syfte samt att se hur några
pedagoger idag ser på lek och lärande med hjälp av intervjuer.
Frågeställningar:
· Hur anser pedagogerna att barn lär sig genom lek? Leder alla lekar till lärande? Hur?
· Hur ser pedagogerna på lek och lärande?
· Hur tar pedagoger vara på barns lek i förskolan för att utveckla deras kunskaper?
Metod:
Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vi gjort tio stycken
intervjuer med pedagoger i förskolan, varav två stycken är pilotintervjuer för att testa våra
frågor. Intervjuerna utfördes enskilt och vi använde oss av diktafon (bandspelare).
Resultat:
Utifrån vårt resultat framgick det att pedagogerna i vår studie är medvetna om lekens betydel-
se för lärandet. De kopplar definitivt samman lek och lärande, att lek är det viktigaste sättet
som barn lär sig på. Dem vill delta mer i barnens lek och anledningen till att de inte gör detta i
den utsträckning de vill beror bl.a. på tidsbrist. Pedagogerna tar tillvara på leken genom att
hjälpa barn in i lekar, försöker spinna vidare på leken för att barnen ska ta ett steg längre i sin
utveckling. Det viktigaste som pedagogerna anser att barnen i förskolan behöver lära sig är
det sociala beteendet och att barnen lär sig genom att testa och pröva samt i samspel med
andra. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Lek | swe |
dc.subject | lärande | swe |
dc.subject | medvetenhet | swe |
dc.subject | pedagoger och förskolan | swe |
dc.title | Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |