Show simple item record

dc.contributor.authorEl-Ayt, Nadiaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:08Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:08Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7233
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med examensarbetet har varit att genom direktiv och styrdokument gällande nyanlända elevers introduktion till det svenska samhället och skolan, samt genom lokal praktik undersöka vad för slags syn på lärande och kunskap som framträder och förmedlas. Undersökningsmetoden som valts har dels varit att analysera befintliga dokument samt att göra kvalitativa intervjuer och sedan analysera vad som framkommit i dessa. Rapporter och annan litteratur inom det aktuella området utgör även en grund i besvarandet av syftet. Det som har framkommit i direktiv och dokument och som intervjuerna även bekräftar är att elevens individuella behov och förutsättningar idealt ska prioriteras och att den främsta nyckeln in till det svenska samhället och skolan anses vara att behärska det svenska språket. Det är en viss nivå av kunskap och lärande som ska uppnås för att eleven/ barnet ska kunna vara en del av kollektivet i skolan eller i samhället. Trots att lärandet ska vara individanpassat är det fortfarande eleven och barnet som ska prestera för att kunna ta del av den större gemenskapen i skolan eller kollektivet. Det betyder att det är individen som ska anpassa sig till rådande kultur och mönster som gäller i skolan eller i samhället. Det finns en direkt motsägelse i faktumet att skolan skall vara individanpassad samtidigt som det ställs krav på måluppfyllelse, där alla elever ska anpassas till rådande system. Detta framgår mycket tydligt då det gäller de nyanlända eleverna i den svenska skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectNyanlända eleverswe
dc.subjectintroduktionswe
dc.subjectsvenska som andrasswe
dc.titleHur tar vi emot våra nyanlända elever? En studie över synen på kunskap och lärande i direktiv och styrdokument, samt i lokal praktik gällande nyanlända elevers introduktion till det svenska samh...swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record