Hur tar vi emot våra nyanlända elever? En studie över synen på kunskap och lärande i direktiv och styrdokument, samt i lokal praktik gällande nyanlända elevers introduktion till det svenska samh...
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med examensarbetet har varit att genom direktiv och styrdokument gällande nyanlända
elevers introduktion till det svenska samhället och skolan, samt genom lokal praktik
undersöka vad för slags syn på lärande och kunskap som framträder och förmedlas.
Undersökningsmetoden som valts har dels varit att analysera befintliga dokument samt att
göra kvalitativa intervjuer och sedan analysera vad som framkommit i dessa. Rapporter och
annan litteratur inom det aktuella området utgör även en grund i besvarandet av syftet.
Det som har framkommit i direktiv och dokument och som intervjuerna även bekräftar är att elevens individuella
behov och förutsättningar idealt ska prioriteras och att den främsta nyckeln in till det svenska samhället och
skolan anses vara att behärska det svenska språket. Det är en viss nivå av kunskap och lärande som ska uppnås
för att eleven/ barnet ska kunna vara en del av kollektivet i skolan eller i samhället. Trots att lärandet ska vara
individanpassat är det fortfarande eleven och barnet som ska prestera för att kunna ta del av den större
gemenskapen i skolan eller kollektivet. Det betyder att det är individen som ska anpassa sig till rådande kultur
och mönster som gäller i skolan eller i samhället. Det finns en direkt motsägelse i faktumet att skolan skall vara
individanpassad samtidigt som det ställs krav på måluppfyllelse, där alla elever ska anpassas till rådande system.
Detta framgår mycket tydligt då det gäller de nyanlända eleverna i den svenska skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
El-Ayt, Nadia
Keywords
Nyanlända elever
introduktion
svenska som andras
Language
sv