Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Jonnaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:00Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:00Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7221
dc.description.abstractSyftet med detta arbete är att ta reda på hur lärare, som arbetar med drama som pedagogisk metod, uppfattar hur drama påverkar elevens inlärning samt personlighetsutveckling. Mina frågeställningar är vad lärare, läroplan och tidigare forskning säger om · hur drama påverkar elevernas utveckling socialt? · hur drama påverkar elevernas utveckling emotionellt? · hur drama påverkar elevernas inlärningsförmåga? Jag utgår i min undersökning från fyra intervjuer med pedagoger som arbetar med drama och försöker i detta se mönster som kan kopplas till teorier kring drama som pedagogisk metod. De slutsatser jag har dragit är att enligt intervjuer med lärare, som använder sig av drama som pedagogisk metod, påverkar drama eleven på följande sätt. Vi lär genom alla våra sinnen och i dramat använder vi dessa. En samarbetsövnings syfte är att träna upp samarbetet men den främjar också elevernas inlärning. Eleverna blir starkare som individer och lär sig att uttrycka sig på många olika sätt. Vad kan det här ha för konsekvenser på läraryrket? Lärare behöver utveckla elevernas personlighet lika mycket som deras kunskaper. De behöver se hur varje elev lär sig. För att göra det är det viktigt att ha ett varierat lektionsinnhåll.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectdramaswe
dc.subjectpedagogiskt dramaswe
dc.subjectsocial utvecklingswe
dc.subjectemotiswe
dc.title`Att våga vara sig själv` En kvalitativ studie om lärares syn på drama som pedagogiskt verktygswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record