Visa enkel post

dc.contributor.authorLidén, Marcus
dc.contributor.authorRosing, Rosita
dc.date.accessioned2022-06-20T10:38:07Z
dc.date.available2022-06-20T10:38:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72164
dc.description.abstractSamtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk Skollag ska elever som är i behov av stöd erbjudas anpassningar. Eftersom lärare saknar kunskap och resurser är begränsade, får eleverna inte det stöd som de har rätt till. Syftet med denna forskningsöversikt är att öka kunskapen om undervisning av elever med ADHD och/eller autism inom skolämnet Idrott och hälsa. Ett systematiskt urval av artiklar genomfördes utifrån nyckelord kopplade till forskningsöversiktens syfte och frågeställningar. Studierna visade att det fanns brist på stöd från annan personal utöver läraren i Idrott och hälsa och att det efterfrågades mer anpassat material till undervisning med elever som har ADHD och/eller autism. Lärare i Idrott och hälsa upplever även att de saknade utbildning och erfarenhet av att undervisa dessa elever. I Idrott och hälsa undervisning problematiseras tävlingsmoment då elever med ADHD och/eller autism bland annat har sociala svårigheter. Det framkommer däremot att ett arbete med det sociala samspelet mellan elever bidrar till att dessa elever utvecklar sin sociala kompetens. Arbetar läraren också med att skapa goda relationer med dessa elever och elevernas vårdnadshavare ökar det förståelsen för hur lektioner kan anpassas utifrån individernas behov. Det finns ett stort behov av svensk forskning som granskar lärares förutsättningar till att undervisa elever med ADHD och/eller autism, samt hur lärare i svensk skola idag arbetar med dessa elever.en
dc.language.isosween
dc.subjectADHDen
dc.subjectautismen
dc.subjecteleveren
dc.subjectfunktionsnedsättningen
dc.subjectförutsättningaren
dc.subjectIdrott och hälsaen
dc.subjectinkluderingen
dc.subjectlärareen
dc.subjectNPFen
dc.subjectrelationeren
dc.subjectuppfattningaren
dc.titleKompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.en
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post