Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
Sammanfattning
Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska
kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna
forskningsöversikt är därför att granska och sammanställa tidigare forskning om undervisning
av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder, med
utgångspunkt i ett svenskt perspektiv samt ett lärarperspektiv. Länder som ingår i
forskningsöversikten kommer från Europa, Asien och Oceanien. Metoden som använts bygger
på publicerade vetenskapliga artiklar inom ämnet och som är sammanställda i en systematisk
forskningsöversikt. Totalt har nio artiklar från olika länder använts. Resultatet som har
framkommit tyder på lagspel, kondition och utomhusaktiviteter dominerar i ämnet. Detta trots
att hälsa som begrepp nämns ofta i den svenska läroplanen. Samtidigt anser lärare i flera
intervjustudier att hälsa är ett brett begrepp, något som leder till svårigheter med att
implementera det i undervisningen. Slutsatsen som kan dras är att fysisk aktivitet är det mest
vanliga när det kommer till lektionsinnehåll, både internationellt och i Sverige. Samtidigt finns
det oklarheter kring vem som ska lära ut om hälsoaspekter i undervisningen. Det behöver bli
tydligare vad som förväntas av läraren och detta behöver definieras i bland annat
lärarutbildningen. Därför behövs det också mer forskning inom det här området.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022Författare
Rindvik, Malin
Segerström, Agnes
Nyckelord
Curriculum
Health Education
Physical Education
Teacher
Publikationstyp
other
Språk
swe