Show simple item record

dc.contributor.authoravenius, emelieswe
dc.contributor.authorrohlen, annaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:54Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:54Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7213
dc.description.abstractMot bakgrund av att genusperspektivet har kommit att bli en central del Bakgrund i många förskolors verksamhet ville vi få reda på hur pedagogers tankar är förankrat i genusperspektivet tillsammans med barnlitteratur i deras dagliga arbete. Litteratur och högläsning har en lång tradition inom förskolan och har kommit att bli en naturlig och viktig del av dess verksamhet. Litteraturen är delaktig i att påverka barns syn på världen och därför ser vi vikten av ett väl genomtänkt bokval sett ur ett genusperspektiv. Vårt syfte var att få inblick i pedagogers tankar kring barnlitteratur sett Syfte och frågeställningar ur ett genusperspektiv. Vi ville studera hur de sade sig arbeta med barnlitteratur och undersöka deras egen medvetenhet om den makt de besitter i att påverka förskolebarnens syn på genuskonstruktioner. Vidare ville vi ta reda på om utbildning och uppmuntran från ledningen påverkar en pedagogs medvetenhet. ­ Hur tänker pedagogerna kring den barnlitteratur som de förmedlar till barnen? ­ Hur kan kunskaper om genus bli ett verktyg till att förändra förlegade genusstrukturer i arbetet med barnlitteratur? ­ Hur påverkar pedagogens utbildning och ledningens engagemang pedagogens medvetenhet om genus i relation till barnlitteratur?swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectGenusperspektivswe
dc.subjectBarnlitteraturswe
dc.subjectLäsningswe
dc.subjectFörskolaswe
dc.titlePojkar säljer medan flickor konsumerar ­ En intervjustudie om pedagogers tankar kring barnlitteratur sett ur ett genusperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record