Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Erica
dc.contributor.authorEdvardsson, lisa
dc.date.accessioned2022-05-25T07:00:58Z
dc.date.available2022-05-25T07:00:58Z
dc.date.issued2022-05-25
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71788
dc.description.abstractBakgrund Hälsa är något som individen skapar, kan påverka och som förändras beroende på kontexten. För att uppnå hälsa behöver samhället skapa delaktighet. Delaktighet innefattar att bestämma över sig själv, delta i aktiviteter och känna tillhörighet till fysiska och sociala miljöer. Barn tillbringar en stor del av sitt liv i skolans miljö. Skolan är viktig för barns utveckling, social samvaro och utbyte av erfarenheter. Barnkonventionen och skollagen lyfter att det är barns rättighet att få vara delaktig i sin skolgång för att främja hälsa. Skolans kontext och samverkan med professioner runt eleven spelar en stor roll för att aktivitetsutförandet ska skapa en hälsosam tillvaro. Arbetsterapeuten kan med sin kunskap om aktivitetsutförande identifiera barn och ungdomars aktiviteter och hur dessa påverkar delaktighet. Syfte Syftet med litteraturstudien var att identifiera och sammanställa arbetsterapeuters insatser i skolan som kan stödja elevers delaktighet. Metod En systematisk litteraturstudie med en induktiv ansats gjordes. Litteratursökningen genomfördes i tre databaser som resulterade i fem vetenskapliga artiklar som kvalitetsgranskades. Artiklarna analyserades och bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultat Resultatet visade att arbetsterapeuter kunde bidra med flera insatser i skolan som kunde stödja delaktighet. Insatserna utfördes med eleven i eller utanför klassrummet. Miljön kring eleven var avgörande för om insatsen blev effektiv. Ett välfungerande samarbete mellan arbetsterapeut, lärare, föräldrar och andra aktörer visade sig vara en viktig del för att stötta eleven att bli delaktig. En annan aspekt var att arbetsterapeuten arbetade med aktiviteten i fokus. Aktiviteter som eleverna kände var meningsfulla främjade deras lärande och bidrog till delaktighet i skolan. Slutsats Med sin kunskap kring aktivitet och delaktighet i relation till elevens fysiska och sociala miljö kan arbetsterapeuten vara en tillgång och hjälpa till att skapa förutsättningar för alla barn att vara delaktiga i skolans alla aktiviteter.en
dc.language.isosween
dc.subjectArbetsterapi, Skola, Delaktighet, Hälsa, Skolbaserade insatseren
dc.titleLÄTTARE FÖR EN LÄTTARE FÖR ALLAen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record