dc.contributor.author | Sadik, Sara | |
dc.date.accessioned | 2022-05-13T10:57:01Z | |
dc.date.available | 2022-05-13T10:57:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71676 | |
dc.description.abstract | Dagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras
kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias
bild av kroppsideal påverkar barn och ungdomar på ett negativt sätt. Syftet är därför att testa
och utvärdera en lektionsserie för att främja gymnasieelevers kunskaper kring ämnet
kroppsideal. Mer specifikt är studiens syfte att a) kartlägga elevernas lärande med avseende
på ämnesspecifika centrala begrepp och kunskap om orsaker och konsekvenser av ideal; b) ge
rekommendationer om vidareutvecklingen av lektionsserien. Metoden som har används är en
Learning study. I en serie på fyra lektioner, som inkluderade 13 gymnasielever i årskurs 2 i
västra Göteborg. Under första och sista lektionen genomförde eleverna ett för- och eftertest
och även hade två fokusgrupper (diskussionsgrupper) i anslutning till testen. Resultatet visade
generellt att elevernas förkunskaper kring kroppsideal var svaga. Under studiens gång
förändrades elevernas vokabulär kring kroppsideal och förståelse kring dess konsekvenser
förändraders. Slutsatsen av studien är att Learning study tycks vara en effektiv metod i
undervisningen av kroppsideal i ämnet Idrott och hälsa. Eleverna kunde, efter lektionsserien,
utförligare beskriva och exemplifiera kroppsideal och dess konsekvenser. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Idrott och hälsa | en |
dc.subject | kroppsideal | en |
dc.subject | gymnasieelever | en |
dc.subject | learning study | en |
dc.subject | undervisningsstudie | en |
dc.title | Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa. | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | other | en |
dc.contributor.organization | Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | en |