Show simple item record

dc.contributor.authorSakr, Merlissa
dc.date.accessioned2022-05-10T09:15:58Z
dc.date.available2022-05-10T09:15:58Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71624
dc.description.abstractKan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande?” att besvaras. Syftet med detta arbete är att försöka ge en så klar bild som möjligt vad barn- och ungdomslitteraturen kan bidra med i undervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande. Fokus ligger främst på spanska som andraspråks-elever i den svenska skolan, men eftersom det saknas tillräckligt med studier inom området kommer studier som behandlar andraspråksundervisning också att inkluderas. Alltså kommer detta arbete att presentera tidigare forskning som gjorts både nationellt och internationellt. Forskning som belyser vikten av barn- och ungdomslitteratur och dess fördelar samt forskning om vad för typ utav barn- och ungdomslitteratur som bör finnas med i andraspråksundervisningen kommer att presenteras. Den forskning som presenteras visar till mesta dels positiva aspekter som barn- och ungdomslitteraturen medför, vilket i sin tur kommer att leda till ett interkulturellt lärande.en_US
dc.language.isospaen_US
dc.relation.ispartofseriesSPLLÄR 2022-003en_US
dc.subjectSpanish, learningen_US
dc.titleLa literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literariaen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM3
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / The Board of Teachers Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Lärarutbildningsnämndenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record