Hur kan högläsning som pedagogiskt verktyg främja barns språkutveckling? En undersökning av läsmiljöer och didaktiska metoder i fyra förskolor i Göteborgsområdet.
Abstract
Studien behandlar frågan kring hur läsmiljöer skapas, syftet med dessa samt vilka didaktiska
metoder som nyttjas vid högläsning i förskolan. Syftet med studien är att uppmärksamma
högläsning som ett pedagogiskt verktyg och undersöka hur olika läsmiljöer och didaktiska
metoder kan främja barns språkutveckling i de undersökta förskolorna. Studiens resultat
analyseras utifrån den sociokulturella teorin och framhåller tre begrepp inom den
sociokulturella teorin, medierande redskap, appropriering samt proximal utvecklingszon.
Studien utgår ifrån våra tre forskningsfrågor där de tre teoretiska begreppen inom den
sociokulturella teorin används för att synliggöra bilden av hur läsmiljöer och didaktiska
metoder vid högläsning kan bidra till ökat ordförråd och språkutveckling i förskolan.
Högläsning används ofta som ett sätt att övergå till andra aktiviteter eller för att varva ned vid
vila vilket motiverade oss att synliggöra högläsning som ett pedagogiskt verktyg för att främja
språkutveckling. I resultatdelen analyseras intervjuer där fem förskollärares beskriver hur de
skapar sina läsmiljöer, syftet med deras utformade läsmiljö samt vilka didaktiska metoder de
arbetar med vid högläsning för att främja barns språkliga utveckling. Vidare observerades
förskolornas fysiska läsmiljöer för att skapa oss en djupare förståelse av den information som
förskollärarna framhåller i sina intervjusvar. Resultatet visar att förskollärarna satsar på en hög
åtkomlighet av böcker i förskolemiljön och ett samarbete med både vårdnadshavare och
bibliotek, vilket även påverkar förskolornas innehåll av barnlitteratur. Förskollärarna menar att
syftet med deras läsmiljöer är att göra högläsning till ett socialt sammanhang och deras
didaktiska metoder vid högläsning är främst boksamtal, kroppsspråk, gestaltning samt
användning av projektorer som komplement för att alla barn ska ges möjlighet att se bilderna i
berättelserna. Diskussionsdelen besvarar de tre formulerade forskningsfrågorna och riktar sig
åt vidare diskussioner och reflektioner kring utformandet av läsmiljön, syftet med läsmiljön
samt variation av didaktiska metoder. Detta diskuteras i relation till tidigare forskning och vår
teoretiska ansats. Diskussionen lyfter även fram resultatets konsekvenser för förskolans
verksamhet och förslag på vidare forskning som vore intressant att studera vidare inom vårt
undersökta område.
Date
2020Author
Isfahani, Leila
Rosengren, Karoline
Kot, Marcel
Keywords
Högläsning
Läsmiljö
Språkutveckling
Sociokulturellt perspektiv
Language
swe