Search
Now showing items 1-3 of 3
Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum
(Göteborgs universitet, 2022)
Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av ...
”Lite freakish har hon varit.” En studie om didaktisk potential i värdegrundsarbetet utifrån ungdomsromanen Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo.
(göteborgs universitet, 2022)
Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer ...
I nöd och lust En forskningsöversikt om värdet av läsupplevelser i en splittrad litteraturundervisning
(Göteborgs universitet, 2021)
There is a tendency in modern education to favour the measurable above abstract knowledge.
This also applies to the teaching of literature, which is complicated as the aesthetic value of
reading is not blatantly visible ...