Search
Now showing items 1-10 of 19
Sitt inte för nära skärmen! En studie om elevers relation till den analoga och digitala läsningen
(Göteborgs universitet, 2022)
This study examines digital and analog reading in relation to comprehension and the ability to remember what is read. To achieve the purpose of the study, the following two questions are addressed:1. What are the strengths ...
Erövrandet av kontroversiella frågor - En didaktisk studie om svårigheter och möjligheter att undervisa om kontroversiella frågor i religionskunskap i Sverige
(Göteborgs universitet, 2022)
Projektets syfte är att utforma ett nytt stödmaterial för att undervisa om kontroversiella frågor
i religionskunskap på gymnasial nivå. Arbetet skall bedrivas genom aktionsforskning, där
framställning av nytt material ...
”Bokstav och feedback så man vet vad man kan förbättra” – Elevers uppfattningar om utveckling i muntlig framställning genom bedömning och feedback inom svenskämnet
(Göteborgs universitet, 2022)
Att lärare sätter betyg är mer eller mindre ofrånkomligt, då det är en del av lärares uppdrag samt ett myndighetsutövande som de i sin yrkesroll är ålagda att genomföra. Forskning visar att elever behöver vara involverade ...
Politikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasiet
(Göteborgs universitet, 2022)
Denna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur ...
Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum
(Göteborgs universitet, 2022)
Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av ...
Framställning av religion i läromedel. En kvalitativ studie om läromedels framställning av religion, läromedelsanvändning och vilka kunskaper och förmågor läromedlet kan bidra till.
(Göteborgs universitet, 2022)
Projektets syfte är att undersöka användningen av läromedel samt perspektiv på dess
användning, men även att lyfta fram vilka kunskaper och förmågor som det utvalda
läromedlen bidra till. Projektet utgår från de tre ...
Sexualitet, samtycke och relationer i religionskunskap. Lärares förhållningssätt till nya krav i läroplanen
(Göteborgs universitet, 2022)
With the revision of the Swedish curriculum that takes place on 1 June 2022, the school's responsibility to communicate knowledge about sexuality, consent and relationships to its pupils is further emphasized. Even though ...
Nu får dom ta och ge sig Om yrkeselevers kunskaper och attityder kring de, dem och dom samt lärares undervisning och attityd
(Göteborgs universitet, 2022)
Syftet med denna uppsats är att belysa yrkeselevers användning av pronomen de, dem och dom samt elevers attityder kring dessa. Studien ämnar till att undersöka hur svensklärare till eleverna ställer sig till deras användande ...
Grammatiken bakom kulisserna: En studie om grammatisk progression mellan läroböcker för Svenska 1 och Svenska 3
(Göteborgs universitet, 2022)
Skrivelser för grammatikundervisning i kurserna Svenska 1 och Svenska 3 förekommer endast implicit i Skolverkets (2011) styrdokument. Grammatikdidaktisk forskning pekar på att grammatik bör undervisas i funktionella och ...
”Lite freakish har hon varit.” En studie om didaktisk potential i värdegrundsarbetet utifrån ungdomsromanen Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo.
(göteborgs universitet, 2022)
Syftet med arbetet är att undersöka i vilken utsträckning det skönlitterära verket Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo (2019) besitter didaktisk potential vid arbete med värdegrundsfrågor på gymnasial nivå. Detta kommer ...