Recent Submissions

  • “Det kommer bli ungefär som det var förut”? 

    Jansson, Oskar (2025)
    I takt med att samhället förändras ändras också synen på vad som ska läras ut och hur det ska läras ut (Linde, 2012). Läroplaner fungerar då som ett medel för att förmedla denna nya synen och styr till viss del vad lärare ...
  • Friluftsliv eller tvångsluftsliv? 

    Bolinder, August; Gardell, Josef (2025)
    Vid undersökningar av friluftslivet i skolan framställs det som bristfälligt samtidigt som intresset för friluftslivet generellt ökar i samhället. Men varför unga vuxna väljer friluftslivet är relativt outforskat. Syftet ...
  • Generativ artificiell intelligens inom ämnet idrott och hälsa 

    Pettersson, Evelina (2025)
    Artificiell intelligens (AI) har påskyndat digitaliseringen av skolans lärmiljö och introduktionen av generativ artificiell intelligens (GAI), såsom ChatGPT, har skapat nya pedagogiska utmaningar. Exempelvis har svårigheten ...
  • Idrott och psykisk hälsa 

    Månsson, Gustav (2025)
    Den väldokumenterade globala framfarten av psykisk ohälsa orsakar lidande och oförmåga till psykiskt välbefinnande bland många och i synnerhet hos ungdomar. Idag råder en debatt huruvida psykisk hälsa ska bli ett eget ...
  • Gymnasieelevers användning av sociala medier 

    Almqvist, Jonna; Karlsson, Lukas; Olsson, Elias (2025)
    Dagens ungdomar spenderar en stor del av sin vakna tid på sociala medier. Effekterna av denna användning är många, däribland negativa. Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers användning av sociala medier. ...
  • “Man nästan utgår från att det ska vara konstigt” 

    Almlöf, Joel; Jäärf, Moa; Thunstedt, Carl (2025)
    Under de senaste årtiondena har det i västvärlden vuxit fram en allt starkare oro kring fysisk kontakt mellan generationer inom institutionella miljöer såsom skolan. Beröring mellan vuxna och barn i undervisningen har i ...
  • ”Idag ska vi köra turnering” 

    Centerstam, Estelle; Hansson, Felix; Spandén, Oscar (2025)
    Tävlingsmoment är ett vanligt förekommande inslag i undervisningen i ämnet idrott och hälsa, enligt Skolinspektionens rapport (2018). Tidigare forskning har visat att högpresterande elever ofta motiveras av tävlingsmoment, ...
  • Ett lärarperspektiv på elevmotivation och deltagande i undervisningen av idrott och hälsa 

    Lind, Jonathan (2025)
    Frånvaro har alltid varit ett bekymmer inom undervisningen av skolämnet idrott och hälsa. Idag är det ett större problem eftersom ungdomars fysiska aktivitet har minskat. Samtidigt sitter ungdomar mer stilla, både i skolan ...
  • Friluftsliv i högstadiet 

    Svensson, Emil (2025)
    Friluftsliv har en central del i styrdokumenten för idrott och hälsa, men vad tycker eleverna om området? Syftet med studien är att ta reda på elevers erfarenheter, attityder, normer och upplevda kontroll inom friluftsliv. ...
  • Ämnesbudget ⁃ En utmaning för likvärdig undervisning i hem- och konsumentkunskap 

    Björklund, Molly (2025)
    Syftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning ämnesbudgeten påverkar lärares möjligheter till praktisk undervisning i hem- och konsumentkunskap. Genom en enkätundersökning med 73 verksamma hem- och ...
  • Vems matkultur får ta plats? 

    Almelund, Joakim; Kamal Mostafa, Hiba; Kjellberg, Christina (2025)
    Dagens Sverige präglas av mångkultur och därmed olika matkulturer vilket ställer högre krav på skolan då den ska inkludera och skapa förståelse för olika kulturer. Denna studie syftar till att undersöka hur elever med ...
  • Mer än ord 

    Mossberg, Ines; Sördal, Ellen (2025)
    Jämställdheten i Sverige har idag backat, speciellt jämställdheten i hemmet. Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska ge eleverna kunskap om hur jämställdheten i hemmet påverkar individers familje-, samhälls- och ...
  • ”Så länge köket inte bränns ner, så har man iallafall fått ett E” 

    Jensen, Emmy; Tahvanainen, Anna (2025)
    Betyg och bedömning är centralt i skolans värld, där formativ bedömning spelar en viktig roll för en framgångsrik kunskapsutveckling för eleverna. Det finns en hel del forskning kring betyg och bedömning övergripande, samt ...
  • Från skolbänk till ”käftsmäll” 

    Eriksson, Kenny (2025)
    Denna studie undersöker hur unga vuxna upplever den privatekonomiska undervisningen de fått i grundskolan och gymnasiet, samt hur väl de anser sig vara förberedda för ett ekonomiskt självständigt liv. Studien bygger på ...
  • Vad är kunskap i handling? 

    Helm, Johanna (2025)
    Syftet med denna studie var att undersöka hur kunskapssynen kunskap i handling tolkas och enligt lärares reflektioner tillämpas i hem- och konsumentkunskap. Studien utgick från en kvalitativ metod med semistrukturerade ...
  • Krydda vardagen med kunskap! 

    Bartula, Emilia (2025)
    Tillgång till rätt läromedel är en essentiell resurs för att kunna genomföra en god och likvärdig undervisning. Sverige har inte i dagsläget någon granskning av de läromedel som finns på marknaden, och ingen reglering över ...
  • Från frö till förståelse 

    Saggion, Chiara; Sörberg, Johan (2025)
    I dagens samhälle saknar många barn och unga en lokal förankring och förståelse för bland annat matens ursprung. Ett sätt att motverka denna trend kan vara en implementering av skolträdgårdar som pedagogiskt verktyg. ...
  • Hjärnan är pigg och kroppen trött 

    Holmén, Josefina; Ljunggren, Elvira (2025)
    Forskning tyder på att energidryckskonsumtionen ökar, inte minst bland barn och ungdomar trots deras bristande kunskap om dess effekter. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka ungdomars konsumtionsvanor av ...
  • Att bedriva hälsoundervisning 

    Kern, Carl; Stenberg, Johan (2025)
    Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare tolkar uppdraget att undervisa om hälsa samt vilka didaktiska strategier som används. För att undersöka detta har forskarna gjort semistrukturerade intervjuer med åtta ...
  • Elevinflytande i idrottsundervisningen 

    Ahlberg-Karlsson, Jack (2025)
    Trots att elevinflytande lyfts fram i skolans styrdokument upplever många elever att deras röst sällan får verklig betydelse i idrottsundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever upplever sitt inflytande ...

View more