Search
Now showing items 1-9 of 9
Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.
(2022)
Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och
klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just
vegetariska matval, och hur lärare inom hem- ...
Relationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.
(2022)
Forskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på
elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den
relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens ...
”Det mesta är ju jättebra”. Hem- och konsumentkunskapslärares åsikter om food literacy i undervisningen.
(2018)
Food literacy utvecklades i Australien för att öka kunskapen till mat och därmed minska den ohälsosamma livsstilen. Begreppet innehåller tre perspektiv: kunskaper, färdigheter och förmågor och under dessa tre perspektiv ...
Att bedöma praktiska moment. Lärares uppfattningar kring likvärdig bedömning inom de praktiska momenten i hem- och konsumentkunskap
(2023)
Ämnet hem- och konsumentkunskap är starkt förknippat med det praktiska arbetet inom ämnet, som
en stor del av undervisningen går ut på. Begreppet kunskap-i-handling, som definierar ämnet och
ger det dess ...
Interkulturellt förhållningsätt i hem- och konsumentkunskap. Möjligheter och utmaningar
(2024)
Globaliseringen av världen ställer krav på lärares undervisning och förhållningsätt för att
säkerställa likabehandling, social rättvisa och inkludering för alla elever oavsett bakgrund. I
denna studie har kvalitativa ...
”Vad fin och smal du är”
(2024)
Högstadieelever spenderar mycket tid på sociala medier. När användningen intensifieras ökar
risken för sömnstörningar, missat skolarbete och andra hälsoproblem. Extra bekymmersamt
är det för högstadietjejer där aktörer ...
“Det känns som att vi liksom jagar orealistiska ideal”
(2024)
I dagens informationssamhälle växer tonårstjejer upp med sociala medier som en väsentlig del
av sin vardag. Särskilt visuella medier som Instagram, Snapchat samt Tiktok där tjejer
kommer i kontakt med olika budskap om ...
”Vilken energidryck ska jag välja i dag?”
(2024)
Försäljningen av energidryck har ökat lavinartat de senaste åren och trots en hel del forskning
som tyder på negativa konsekvenser av drycken, speciellt hos barn och ungdomar, finns ingen
lagstadgad åldersgräns för köp ...
”Peta inte i min mat!”
(2024-05)
Kostvanorna hos den svenska befolkningen är en av de största faktorerna till ohälsa. Hem- och
konsumentkunskap har som mål att utbilda elever om kost, näring och hälsa. Därför behöver
lärare förstå hur olika faktorer ...