Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Subject "Idrott och hälsa"
Now showing items 1-20 of 39
-
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring kroppsideal har det visats att ... -
Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa
(2020)Andraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp i undervisningen. Samtidigt är ... -
Att vara hälsosam innebär att man mår bra. En kvalitativ studie om hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa tolkar och undervisar om hälsoperspektivet
(2023)Genom ämnet idrott och hälsa ska barn och ungdomar ges möjlighet att utveckla kunskaper om bland annat rörelseaktiviteter i relation till fysisk, psykisk och social hälsa. I syfte att bibehålla en god hälsa genom livet är ... -
”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.
(2022)Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har föranlett ett förhöjt antal ... -
”Det är där det blir lite luddigt...”
(2023)Teoretiska inslag inom ämnet Idrott och hälsa har de senaste åren fått allt större genomslag. För att visa sådana kunskaper behöver elever visa olika förmågor som relaterar till olika betygsnivåer inom ämnet. Begreppen ... -
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning. Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att beskriva gymnasieelevers upplevelser ... -
Digitala verktyg – tekniskt strul eller potential för lärande? En kvalitativ studie om idrott och hälsa-lärares möjligheter och utmaningar i den digitala tidsåldern.
(2023)Efter observationer från verksamhetsförlagda undervisningen (VFU/praktik) har vi upplevt att användningen av digitala verktyg är något av en vattendelare, vissa lärare såg möjligheter och andra lärare problem. Syftet med ... -
Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa.
(2018)Dagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias bild av kroppsideal påverkar barn och ... -
Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
(2020)Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning ... -
Elevers attityd till idrott och hälsa i svensk gymnasieskola
(2023)Tidigare forskning i en internationell kontext visar på att elever i allmänhet har en positiv attityd till idrott och hälsa. Elever med god attityd är mer benägna till deltagande på lektioner i idrott och hälsa. Vidare har ... -
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån ... -
En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
(2022)I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras ... -
Friluftsliv i hållbarhetens namn, amen?
(2023)Kravet på hållbar utveckling har ökat under senare år och att utbilda elever i hållbar utveckling framstår som en central del i det arbetet. Ämnet idrott och hälsa är bland annat menat att bidra till hållbara livsstilar ... -
Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen?
(2022)Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till folkhälsan världen över är något som ständigt ... -
“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2018)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
”Helan eller Halvan som lärare i idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om hur lärarens kropp påverkar elever i idrott och hälsa.
(2022)Att kroppsideal och dess påverkan är ett känt ämne råder det inget tvivel om i dagens samhälle. Det pratas ofta om att ungdomar blir påverkade av sociala medier och på vilket sätt de påverkas av dess flöden. Funderingar ... -
Hur kan jag undervisa med bakbundna händer? Intergenerationell beröring inom ämnet idrott och hälsa
(2023)Fysisk kontakt mellan vuxna och barn, så kallat intergenerationell beröring, har under de senaste decennierna börjat väcka oro och problematiseras alltmer i det västerländska samhället. Framförallt diskuteras risker ... -
Inkluderingens integrering. En forskningsöversikt av lärares och lärarstudenters uppfattningar om undervisning för elever med NPF-diagnoser
(2021)Allt fler elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så som ADHD och AST, inkluderas i den ordinarie undervisningen i ämnet Idrott och hälsa. Lärares och lärarstudenters uppfattningar, inställningar och intentioner ... -
Inom boxen av tävling. En forskningsöversikt kring lärares och grundskoleelevers upplevelser av tävlingsmoment i ämnet Idrott och Hälsa
(2023)Tävlingsmomentet i undervisningen i idrott och hälsa är ett kontroversiellt debatterat ämne med rådande diskrepans lärare emellan. Trots sin avsaknad i styrdokumenten är tävlingsmoment ett framträdande fenomen som genomsyrar ... -
Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa
(2018)Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana begränsningar ska delta i den ordinarie ...