Visar titlar:
Visas titlar 85-94 av 94
-
Ungdomars föreställningar kring frukt och grönsaker, samt deras syn på ämnet hem- och konsumentkunskaps betydelse för frukt och grönsakskonsumtion
(2023)Mat och näring är en viktig del av en bra hälsa, hälsosam mat bidrar till en god hälsa och välbefinnande. En hälsosam kost rik på frukt och grönsaker kan hjälpa till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. I ämnet ... -
Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
(2022)Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt forskningsperspektiv, dock finns ... -
Ungdomars upplevelser av hälsa på sociala medier. Har hem- och konsumentkunskap en möjlighet att hjälpa?
(2023)Sociala medier växer konstant och antalet användare ökar hela tiden. Vad unga gör på sociala medier är svårt att kontrollera vilket gör att skolan behöver stötta ungdomar i hanteringen av innehåll på sociala medier. Ungdomars ... -
Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.
(2022)Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just vegetariska matval, och hur lärare inom hem- ... -
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi tycks försvåra lärarens process ... -
”Vart är era ombyteskläder?” En kvantitativ studie om elevers uppfattningar kring problematiken att byta om inför lektioner i ämnet idrott och hälsa
(2023)Idrott och hälsa är ett ämne där rörelse och fysisk aktivitet är centralt, trots det är det inte ovanligt att elever kommer till lektioner utan ombyteskläder. Bland annat beskrivs dusch och omklädningsrummen som ett ... -
Verktyg för välbefinnande. En kvalitativ studie om hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa.
(2021)Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar har ökat på senare år och är idag ett utbrett problem. Skolan och ämnet idrott och hälsa lyfts ofta fram som en viktig arena för att arbeta med ungas psykiska hälsa men forskning ... -
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när och varför videohjälpmedel ska ... -
Videohjälpmedel vid bedömning. Ett digitalt verktyg som skapar möjligheter och utmaningar inom idrott och hälsa ämnet
(2023)Att använda videohjälpmedel i idrott och hälsa undervisningen är idag för många lärare en självklarhet. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt videohjälpmedel används inom idrott och hälsa undervisningen för ... -
Vinnare eller förlorare? En forskningsöversikt av tävling i skolämnet idrott
(2023)Tävlingsaktiviteter har under en tid varit något som debatterats häftigt. Skolinspektionen har tagit en kritisk ståndpunkt till användning av dessa i skolkontext. Vilka uppfattningar finns kring dessa bland skolans övriga ...