Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Title
Now showing items 17-36 of 94
-
”Det mesta är ju jättebra”. Hem- och konsumentkunskapslärares åsikter om food literacy i undervisningen.
(2018)Food literacy utvecklades i Australien för att öka kunskapen till mat och därmed minska den ohälsosamma livsstilen. Begreppet innehåller tre perspektiv: kunskaper, färdigheter och förmågor och under dessa tre perspektiv ... -
Digitala verktyg – tekniskt strul eller potential för lärande? En kvalitativ studie om idrott och hälsa-lärares möjligheter och utmaningar i den digitala tidsåldern.
(2023)Efter observationer från verksamhetsförlagda undervisningen (VFU/praktik) har vi upplevt att användningen av digitala verktyg är något av en vattendelare, vissa lärare såg möjligheter och andra lärare problem. Syftet med ... -
Digitaliserad idrott och hälsa - brygga eller barriär för lärare?
(2023)Samhällsutvecklingen sker konstant och nya fenomen, som digitaliseringen, har gett upphov till nya möjligheter och ställningstaganden som påverkat människans vardag. Idag sker dokumentation, kommunikation och annan ... -
Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa.
(2018)Dagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias bild av kroppsideal påverkar barn och ... -
Distansundervisning i idrott och hälsa En möjlighet eller ett hinder?
(2020)Våren 2020 tvingades stora delar av världen att stänga ner skolor och övergå till distansundervisning på grund av covid-19 pandemin. Forskning om erfarenheterna av covid19 pandemin visade att övergången till distansundervisning ... -
Doping och drogers plats i undervisningen
(2023)Alkohol, narkotika, droger och tobak är ett växande problem i samhället. Finns det möjligheter för skolan och lärare att påverka den utvecklingen? Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka hur elevers kunskap ... -
Elever vill tävla. En kvalitativ studie om tävlingsmomentet i skolämnet Idrott och Hälsa.
(2018)Tävlingsmomentet har länge varit närvarande i skolans ämne idrott och hälsa. Detta trots att det redan år 1970 rapporterades om att det finns vissa risker med denna undervisning. Tidigare forskning inom ämnet visar att ... -
Elevers attityd till idrott och hälsa i svensk gymnasieskola
(2023)Tidigare forskning i en internationell kontext visar på att elever i allmänhet har en positiv attityd till idrott och hälsa. Elever med god attityd är mer benägna till deltagande på lektioner i idrott och hälsa. Vidare har ... -
Elevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsa
(2021)I dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar förespråkas inom ämnet ett ... -
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån ... -
En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
(2022)I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras ... -
Färre än 10 likes = ? En forskningsöversikt om sociala mediers påverkan på kroppsideal och undervisning bland ungdomar.
(2022)Idrott och hälsa är ämnet som skolungdomar har mest extrema åsikter om. Antingen finner många att det är det roligaste och mest givande ämnet som skolan erbjuder, eller så är det raka motsatsen. Mycket av de negativa ... -
Formativ bedömning – är det värt det? Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om och erfarenheter av formativ bedömning
(2023)Bedömning är en stor del av arbetet som lärare har i skolan, och formativ bedömning är en bedömningsmetod som successivt ökat i användning och förespråkas inom lärarutbildningar. Formativ bedömning kännetecknas som en ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
“För att för mig är det en självklarhet att det ska vara jämställt”. Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsundervisning
(2023)Många framsteg har gjorts för jämställdhet, men trots detta utför fortfarande kvinnor största delen av hushållsarbetet. Det råder en uppfattning om att jämställdhetsarbetet är fullbordat, men forskning visar att det ... -
Friluftsliv i hållbarhetens namn, amen?
(2023)Kravet på hållbar utveckling har ökat under senare år och att utbilda elever i hållbar utveckling framstår som en central del i det arbetet. Ämnet idrott och hälsa är bland annat menat att bidra till hållbara livsstilar ... -
Friluftsliv och utevistelse i ämnet idrott och hälsa. En forskningsöversikt av lärares och elevers attityder till friluftsliv.
(2023)Friluftsliv är en stor del av styrdokumenten för ämnet idrott och hälsa i den svenska skolan och den allmänna uppfattningen är att det leder till god hälsa. Men vad anser lärare och elever om friluftsliv? Syftet med denna ... -
De grundläggande psykologiska behoven. En kvalitativ studie om hur behöriga lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med att främja motivation
(2023)Enligt forskaren Peter Åström (2017) bör ämnet idrott och hälsa utvecklas och kvalitetssäkras. En av orsakerna till denna uppfattning är bland annat för att nå de barn och ungdomar som inte alls, eller i begränsad utsträckning, ... -
#Hälsa
(2023)Dagens samhälle utvecklas för varje dag som går. En utveckling som är en central del för många ungdomars liv är sociala medier. Mycket av innehållet på dessa plattformar är både hälso- och kroppsrelaterat. Detta kan bidra ... -
Hälsa ur ett elevperspektiv. Uppfattningar och erfarenheter av undervisning om hälsa i hem- och konsumentkunskap.
(2019)Det holistiska och dynamiska begreppet hälsa diskuteras ofta i medier av olika slag och är dessutom ett centralt perspektiv i ämnet hem- och konsumentkunskap (HKK). HKK ska ge elever möjlighet att utveckla flera viktiga ...