Visar titlar:
Visas titlar 1-20 av 94
-
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring kroppsideal har det visats att ... -
Att bedöma praktiska moment. Lärares uppfattningar kring likvärdig bedömning inom de praktiska momenten i hem- och konsumentkunskap
(2023)Ämnet hem- och konsumentkunskap är starkt förknippat med det praktiska arbetet inom ämnet, som en stor del av undervisningen går ut på. Begreppet kunskap-i-handling, som definierar ämnet och ger det dess ... -
Att hamna sist i ledet - En forskningsöversikt om andraspråksinlärning i idrott och hälsa
(2020)Andraspråkselever utgör idag en stor elevgrupp inom den svenska skolan. Det är därför troligt att både nuvarande och framtida lärare i ämnet idrott och hälsa kommer möta denna elevgrupp i undervisningen. Samtidigt är ... -
Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa.
(2023)Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa hör till lärarens vardag. Enligt läroplanen och skollagen är det lärarnas uppdrag att anpassa undervisningen utifrån elevernas behov. Detta tillsammans med uppfattningen ... -
Att undervisa i dans. En forskningsöversikt om undervisningsmetoder i dans
(2023)Dans är ett kunskapsområde inom idrott och hälsa som finns med i kursplanen för ämnet. Trots detta finns det lärare som upplever sig sakna kunskap och förmåga att undervisa inom området. Ett bristande självförtroende hos ... -
Att undervisa om näring i hem-och konsumentkunskap nu och efter läroplansskiftet.
(2021)Kunskaper om näring är väsentligt för individer att utveckla för att förhindra eventuella folksjukdomar, övervikt och diabetes. I ämnet hem- och konsumentkunskapens kursplan Lgr11 ska eleverna undervisas om ämnet näring. ... -
Att vara hälsosam innebär att man mår bra. En kvalitativ studie om hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa tolkar och undervisar om hälsoperspektivet
(2023)Genom ämnet idrott och hälsa ska barn och ungdomar ges möjlighet att utveckla kunskaper om bland annat rörelseaktiviteter i relation till fysisk, psykisk och social hälsa. I syfte att bibehålla en god hälsa genom livet är ... -
”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.
(2022)Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har föranlett ett förhöjt antal ... -
Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska ... -
”Då fastnar det mer i huvudet!” En fallstudie om undervisningspraktiker i skolämnet hem- och konsumentkunskap.
(2018)Ämnet hem- och konsumentkunskap ska lära ut många stora saker på lite tid. För att klara av det krävs en god planering och effektiva undervisningspraktiker. Den här studien ämnar kartlägga undervisningspraktiker i hem- och ... -
Den livsviktiga undervisningen om psykisk hälsa - En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare undervisar i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som främst sker i form av fysisk aktivitet och det är därför logiskt att majoriteten av tiden i kursen används i de aktiviteterna. Däremot betyder det inte att andra delar i ämnet, delar ... -
”Det är där det blir lite luddigt...”
(2023)Teoretiska inslag inom ämnet Idrott och hälsa har de senaste åren fått allt större genomslag. För att visa sådana kunskaper behöver elever visa olika förmågor som relaterar till olika betygsnivåer inom ämnet. Begreppen ... -
”Det är ju inte så att det är mer hälsosamt att vara kurvig eller mer hälsosamt att vara jättesmal.” En kvalitativ studie om gymnasietjejers uppfattade kroppsbild samt deras relation till fysisk aktivitet.
(2019)Studien undersöker gymnasietjejers uppfattade kroppsbild och deras relation till fysisk aktivitet. Relationen mellan positiv kroppsbild och fysisk aktivitet har enligt tidigare forskning visat sig vara betydelsefull för ... -
”Det är viktigt på HKK-lektionerna också, men då lagar vi mest mat” - 15-åringars uppfattningar av undervisning om arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv i hem- och konsumentkunskap.
(2019)Begreppet jämställdhet har länge varit en del av skolans och hem- och konsumentkunskapens (HKK) läroplan. I HKK ska eleverna få lära sig hur man delar upp arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv. Det har ... -
“Det bästa kvittot på en god lärmiljö är när alla elever deltar aktivt”. En intervjustudie av lärares strategier och metoder för att skapa en god lärmiljö
(2023)Tidigare forskning visar att idrottslärare behöver tillgodose elevers behov av trygghet, vilket kan vara avgörande för ett aktivt samt regelbundet deltagande i idrottsundervisningen. Skolinspektionen lyfter att cirka 20% ... -
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning. Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att beskriva gymnasieelevers upplevelser ... -
”Det mesta är ju jättebra”. Hem- och konsumentkunskapslärares åsikter om food literacy i undervisningen.
(2018)Food literacy utvecklades i Australien för att öka kunskapen till mat och därmed minska den ohälsosamma livsstilen. Begreppet innehåller tre perspektiv: kunskaper, färdigheter och förmågor och under dessa tre perspektiv ... -
Digitala verktyg – tekniskt strul eller potential för lärande? En kvalitativ studie om idrott och hälsa-lärares möjligheter och utmaningar i den digitala tidsåldern.
(2023)Efter observationer från verksamhetsförlagda undervisningen (VFU/praktik) har vi upplevt att användningen av digitala verktyg är något av en vattendelare, vissa lärare såg möjligheter och andra lärare problem. Syftet med ... -
Digitaliserad idrott och hälsa - brygga eller barriär för lärare?
(2023)Samhällsutvecklingen sker konstant och nya fenomen, som digitaliseringen, har gett upphov till nya möjligheter och ställningstaganden som påverkat människans vardag. Idag sker dokumentation, kommunikation och annan ... -
Din kropp är ideal! En explorativ studie om lärande kring kroppsideal i gymnasieämnet idrott och hälsa.
(2018)Dagligen matas vi av medias snäva bild av kroppsideal. Barn och ungdomar exponeras kontinuerligt för medias utopiska och ouppnåeliga bilder. Tidigare forskning visar att medias bild av kroppsideal påverkar barn och ...