Show simple item record

dc.contributor.authorAlexandra, Söderman
dc.date.accessioned2022-03-31T08:16:20Z
dc.date.available2022-03-31T08:16:20Z
dc.date.issued2022-03-31
dc.identifier.isbn978-91-7963-101-7 (tryckt) och 978-91-7963-102-4 (pdf)
dc.identifier.issn0436-1121
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/70806
dc.description.abstractSedan Facebook lanserades i Sverige 2006 har plattformen vuxit dramatiskt och utgör numer det dominerande sociala mediet även för svenska studenter. I tidigare forskning har fokus i hög grad riktats mot möjliga pedagogiska vinster med Facebook, eller Facebook som en alternativ lärandearena i högre utbildning. Denna avhandling tar istället avstamp i mediekritiska perspektiv och kultur- och utbildningssociologisk teori, inom vilken sociologen Pierre Bourdieus arbeten är centrala. Detta för att analysera den icke-formella studentkultur som tar form i studentorganiserade slutna Facebook-grupper. Det övergripande syftet är att bidra med fördjupad kunskap om varför digital studentkultur formeras som den gör i tre slutna Facebook-grupper kopplade till tre olika högre utbildningskontexter. I arbetet adresseras därför följande frågeställningar: Hur präglar studenternas dispositioner formeringen av de olika utbildningskontexternas digitala studentkulturer på Facebook? Vilka distinktionsmekanismer och andra dominansförhållanden kommer till uttryck i Facebook-grupperna och kring vilka värden och ställningstaganden formeras dessa? På vilka sätt formas Facebook som digital kulturell miljö av de tre olika högre utbildningskontexterna? De Facebook-grupper som ingår i studien studeras med etnografiska metoder och består av ett förskollärarprogram, ett statsvetarprogram samt en grupp för studenter på konst- och designutbildningar. Resultaten visar hur Facebook kommit att fungera som en första anhalt för nyblivna studenter, men också hur den studentkultur som tar form i dessa grupper är tydligt präglad av studentgruppernas sociala bakgrund. Därigenom framträder bland annat något som kan förstås och diskuteras som Facebooks inlåsningseffekt, eftersom studenternas dispositioner inte utmanas i de egenorganiserade slutna grupperna.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesGothenburg Studies in Educational Science 468en
dc.subjectDigital Culture, Higher Education, Student Culture, Facebook, Ethnography, Bourdieu, Habitus, Sociology of Educationen
dc.titleDigital studentkultur Om slutna grupper på Facebook som icke-formell arena i högre utbildningen
dc.title.alternativeDigital Student Culture. Closed Facebook Groups as Non-Formal Arenas in Higher Educationen
dc.typeText
dc.type.svepDoctoral thesiseng
dc.gup.mailalexandra.soderman@gu.seen
dc.type.degreeDoctor of Philosophyen
dc.gup.originGöteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakultetenswe
dc.gup.originUniversity of Gothenburg. Faculty of Educationeng
dc.gup.departmentDepartment of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogiken
dc.gup.defenceplaceFredagen den 22 april 2022, kl. 13.00, Sal BE015, Pedagogen Hus B, Göteborgs universiteten
dc.gup.defencedate2022-04-22
dc.gup.dissdb-fakultetUF
art.relation.urihttps://www.bokus.com/bok/9789179631017/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning/
art.relation.urihttps://www.ub.gu.se/en/find-resources/acta-publications
art.relation.urihttps://www.adlibris.com/se/bok/digital-studentkultur-om-slutna-grupper-pa-facebook-som-icke-formell-arena-i-hogre-utbildning-9789179631017


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record