Show simple item record

dc.contributor.authorZana Doroci
dc.date.accessioned2021-12-02T15:20:19Z
dc.date.available2021-12-02T15:20:19Z
dc.date.issued2021-12-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70212
dc.description.abstractPå en alltmer internationell marknad söker sig fler handelshögskolor till ett sätt att sticka ut bland mängden konkurrenter. Som vilken organisation som helst vill även universitet visa sina aktörer att de håller hög kvalité. En implementering som blivit allt vanligare med åren är att försöka visa sitt värde som handelshögskola genom ackreditering. Tidigare forskning om ackrediteringars påverkan på skolor är till större del utifrån ett större organisatoriskt perspektiv, hellre än med fokus på mikronivå. Då studenter är den största delen av organisationen och ur ett perspektiv även kan betraktas som den mest väsentliga aktören, blir deras synpunkter ytterst relevanta. Kvalité är som regel något som kunden bestämmer, samtidigt som kvalité har en direkt förbindelse med värdet som företagets aktiviteter skapar för denne. På många sätt kan även en student betraktas som en kund, vilket innebär att handelshögskolornas aktiviteter då bör skapa värde för studenterna i avsikt att därmed öka universitetets kvalité. Ackreditering har alltså blivit en central aktivitet hos flertals handelshögskolor och är följaktligen något som bör bidra med värde för studenterna. Då ackreditering dessutom kräver stora resurser blir det ytterligare relevant att ifrågasätta dess bidrag till organisationen. Denna studie avser därmed att undersöka ackrediteringars värdeskapande för studenter på en ackrediterad handelshögskola. Undersökningen sker genom en kvantitativ enkätundersökning och avgränsas till Handelshögskolan vid Göteborgs universitet med fokus på ackrediteringsramverket European Quality Improvement System (EQUIS). Studien visar att ackreditering i grund och botten faktiskt bidrar med värde för studenterna på Handelshögskolan, men att studenterna samtidigt inte riktigt är medvetna om dess värdeskapande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & organisationsv
dc.relation.ispartofseries20:21sv
dc.subjectackrediteringsv
dc.subjectackrediteringsarbetesv
dc.subjectEQUISsv
dc.subjecthandelshögskolorsv
dc.subjectkvalitésv
dc.subjectvärdeskapandesv
dc.titleKvalitetsackrediteringar för handelshögskolor och dess värdeskapande för studenterna. En kvantitativ studie om ackreditering på Handelshögskolan vid Göteborgs universitetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record