Relationen mellan visualiseringsförmåga och återkallning av ord: Hur presterar hög- och lågvisualiserande individer vid återkallning av konkreta och abstrakta substantiv?
The Relationship Between Vividness of Visual Imagery and Word Recall: How Do Individuals with High and Low Vividness of Visual Imagery Perform in Recall of Concrete and Abstract Nouns?
Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur nivå på visualiseringsförmåga korrelerar med
återkallning av konkreta respektive abstrakta engelska substantiv. Forskningsfrågan
utgick från dual-coding teorin som hävdar att konkreta ord som framkallar mentala
bilder är enklare att återkalla än abstrakta ord som är svårare att visualisera, samt
tidigare studier som har påvisat samband mellan visualisering och minnesförmåga.
Studien bestod av ett dual-coding test med 21 engelska substantiv med ett free
recall ordåterkallningstest, samt Vividness of Visual Imagery Questionnaire för att
mäta deltagarnas visualiseringsförmåga. Av de 332 som deltog analyserades endast
svaren från de deltagare med låg respektive hög visualiseringsförmåga (n = 111).
Hypoteserna var att de högvisualiserande deltagarna skulle minnas fler ord totalt
från dual-coding testet (H1), samt att de högvisualiserande deltagarna skulle
minnas en större andel konkreta ord (H2). Svaren analyserades genom en mixad
tvåvägs-ANOVA som visade en signifikant huvudeffekt för H1, men inte en
signifikant interaktionseffekt för H2. Detta indikerar att visualiseringsförmåga
korrelerar med ordåterkallning för substantiv, men ger inte stöd för antagandet att
typen av ord i återkallningen påverkas av nivå på visualiseringsförmåga. Det fanns
även en signifikant huvudeffekt gällande ordtyp, där samtliga deltagare mindes en
större andel konkreta ord, oavsett visualiseringsförmåga.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
This study investigates how the vividness of visual imagery correlates with recall
of concrete and abstract English nouns. The research question was based on the
dual-coding theory, which argues that imagery-evoking concrete nouns are easier to
recall than abstract nouns. Furthermore, previous research has shown a relationship
between visualization and memory. The study consisted of a dual-coding test with
21 nouns, a free-recall test, and the Vividness of Visual Imagery Questionnaire to
measure the participants’ vividness of visual imagery. 332 individuals took part in
the study, but only the answers from the participants with low or high vividness of
visual imagery (n = 111) were analyzed. The hypotheses were that the high imagers
would recall more words in total from the dual-coding test than the low imagers
(H1), and that the high imagers would recall a higher proportion of concrete nouns
than the low imagers (H2). A Two-Way Mixed-Design ANOVA was conducted
which showed a significant main effect for H1, but not a significant interaction
effect for H2. This indicates that the vividness of visual imagery correlates with
word recall of nouns, although the type of word recalled isn’t affected by the
vividness of visual imagery. There was also a significant main effect regarding
word type, where all participants recalled a higher percentage of concrete nouns,
regardless of vividness of visual imagery.
View/ Open
Date
2021-11-30Author
Rajalin, Emma
Svanström, Ninna
Keywords
visualiseringsförmåga
dual-coding
ordåterkallning
minne
konkreta substantiv
abstrakta substantiv
VVIQ
kognitionsvetenskap
Series/Report no.
2021:068
Language
swe