Show simple item record

dc.contributor.authorMårten Axelsson, Anna
dc.date.accessioned2021-11-30T13:58:41Z
dc.date.available2021-11-30T13:58:41Z
dc.date.issued2021-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70187
dc.descriptionThe aim of this study was to examine how teachers view their development of professional digital competence on the basis of a digital mapping tool and a platform designed for the purpose and on the basis of the issues; how do you, with the help of a digital mapping tool, facilitate and design learning for teachers to develop professional digital competence (PDC) and how can you, with the help of level divisions in a digital mapping tool and together with teachers, facilitate and develop learning for teachers? The overall conclusion and key findings are that the participants in the study view positively, both the mapping tool and the platform’s potential to help them develop professional digital competence. To answer the purpose, a combination of methods have been used, such as design-based research and participatory design. The theoretical frame of reference includes several frameworks for measuring and understanding digital competence at both individual and organizational level, including, the e-capacity model and the EU framework DigCompEdu as well as an attempt to describe what professional digital competence means. The theoretical frame of reference also includes theories of learning for teachers as well as perspectives on teachers’ digital competence. The results show that the participants in the study view both mapping tools and platform positively as support for developing their professional digital skills. Furthermore, the results show that there are some factors that are important for both a mapping tool to be useful and one that the designed platform needs to meet certain conditions for it to be put into use. For the teachers who participated in the study, it was important to have both restriction and freedom for the platform to work. Furthermore, there was a demand for a clear link between working methods and tools and that these correlate with already established practices. The scientific perspective and the agent of ed-tech companies were another important factor. Finally, it can also be noted that there is a positive attitude towards the development of PDK but that organizational and infrastructural conditions are lacking.sv
dc.description.abstractSyftet med studien var att undersöka hur lärare ser på sitt utvecklande av professionell digital kompetens utifrån ett digitalt kartläggningsverktyg och en för ändamålet designad plattform och utifrån frågeställningarna; hur kan man, med hjälp av ett digitalt kartläggningsverktyg, facilitera och designa lärande för lärare för att utveckla professionell digital kompetens (PDK) och hur kan man, med hjälp av nivåindelningar i ett digitalt kartläggningsverktyg och tillsammans med lärare, facilitera och utveckla lärande för lärare? För att besvara syftet har en kombination av metoder som design based research och participatory design använts. Den teoretiska referensramen innefattar flera ramverk för att mäta och förstå digital kompetens på både individ och organisationsnivå, bland annat The e-capacity model och EU:s ramverk DigCompEdu likväl som ett försök att beskriva vad professionell digital kompetens innebär. Den teoretiska referensramen innefattar också teorier om lärande för lärare samt perspektiv på lärares digitala kompetens. Resultaten visar att deltagarna i studien ser positivt på både kartläggningsverktyg och plattform som stöd för att utveckla deras professionella digitala kompetens. Vidare visar resultatet att det är några faktorer som är viktiga för att både ett kartläggningsverktyg ska vara användbart och en att den designade plattformen behöver uppfylla vissa villkor för att den ska tas i bruk. För lärarna som deltog i studien var det viktigt med både begränsning och frihet för att plattformen skulle fungera. Vidare efterfrågades en tydlig koppling mellan arbetssätt och verktyg samt att dessa korrelerar med redan etablerade praktiker. Det vetenskapliga perspektivet och ed-techbolagens agens var en annan viktig faktor. Slutligen kan man också konstatera att har en positiv inställning till utvecklandet av PDK men att organisatoriska och infrastrukturella förutsättningar brister.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021:054sv
dc.subjectProfessionell digital kompetenssv
dc.subjectkompetensutvecklingsv
dc.subjectlärares lärandesv
dc.subjectDigCompEdusv
dc.titleNär lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetenssv
dc.title.alternativeTeachers Development of Professional Digital Competencesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record