Show simple item record

dc.contributor.authorSporre, Julia
dc.date.accessioned2021-11-19T11:04:22Z
dc.date.available2021-11-19T11:04:22Z
dc.date.issued2021-11-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70076
dc.description.abstractJag är under mitt sista år på min kandidatutbildning i skådespeleri på besök i Berlin och sitter på Volksbühne en kväll. Där blir jag fullkomligt knockad av en av skådespelerskorna, jag tänker att det är hennes emotionella insats som drabbar mig. I det här arbetet försöker jag förstå vad skådespelerskan gjorde som fick mig att bli så skakad av liv. När jag strax därpå återvänder till min praktik i pjäsen Yvonne - Prinsessa av Burgund på Östgötateatern försöker jag applicera det där jag trodde att hon gjorde, på min roll som Piccolo, men jag misslyckas: jag blir punkterad. Min strävan efter inlevelse försatte mig i skräck inför publikmötet. Är kanske inte att “leva rollen” , ja min identifiering kring karaktären och upplevandet av den, vägen till beröring? Eller vägen till att drabba min publik? I jakten på det för mig som skådespelare lustfyllda publikmötet vänder jag mig till Bertholt Brecht [ 1998-1956]; kan hans sätt att se på skådespelarens relation till rollen och rolltagandet hjälpa mig att stå stadigare i mötet med publiken? Jämte de aningen dammiga - sorry Brecht - tillvägagångssätten, hittar jag tillsammans med skådespelerskan Eva Rexed nya förhållningssätt till mitt rolltagande som också ger ett nytt sken över mina skådespelarstudier. Genom min undersökning och i samtalen med Eva väcks frågor som: kan vi se publiken som en medskapare istället för en konsument? Och ligger mitt skådespelarvärde i ett berättande och inte som jag tidigare föreställt mig i en emotionell insats?sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBrechtsv
dc.subjectInlevelsesv
dc.subjectPublikmötesv
dc.subjectSceniskt framställandesv
dc.subjectRolltagandesv
dc.subjectRepetitionsv
dc.subjectHantverksv
dc.subjectUndersökandesv
dc.subjectPunkteradsv
dc.subjectSkådespelaresv
dc.subjectSkolasv
dc.subjectEmotionsv
dc.subjectScenisk handlingsv
dc.titleSkakad av liv - eller tvärtom? Hur kan Brechts syn på skådespelarens relation till rollen främja mitt möte som skådespelare med publiken?sv
dc.title.alternativeShaken to death - or not? How can Brecht’s concepts about the relationship between the actor and the role in the process of role creation develop me as an actor in the encounter with audience/ during performance/ when performing in front of an audience?sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record