Show simple item record

dc.contributor.authorChristov, Georgia
dc.date.accessioned2021-11-04T10:26:10Z
dc.date.available2021-11-04T10:26:10Z
dc.date.issued2021-11-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69932
dc.descriptionTeachers have a central role in supporting students’ digital competence and thereby in the development of a sustainable digital society. Previous research implies that teachers’ digital competence is more complex than in other professions. New directives in policy documents lead to increased requirements for teachers to develop a specific digital competence within the teaching profession, namely professional digital competence. The overall purpose of this study is to gain knowledge about aspects of professional digital competence from the teachers’ perspective. More specifically the aim is to identify which aspects of professional digital competence that teachers bring up in reflective discussions and to analyze these aspects in relation to the TPACK-framework (Mishra & Koehler, 2006). This study is based on data from reflective discussions from the research project: Advancing teacher professional digital competence. Theoretically, the study is based on a sociocultural perspective. Transcripts from the video-documented reflective discussions, where videoclips from teaching activities were used as elicitations, were analyzed in relation to the TPACK-framework. The findings suggest that the teachers bring up both contentspecific, pedagogical and technical aspects of professional digital competence in their reflections on teaching with digital technologies. The technical aspects that the teachers bring up appears as relevant parts of professional digital competence and occur simultaneously with content and pedagogical aspects in their reflections. The results show that in relation to the TPACK-framework, the teachers’ reflections are understood as a combination of the different knowledge domains; subject specificknowledge (CK), pedagogical knowledge (PK) and technical knowledge (TK).sv
dc.description.abstractLärare ska stötta elevers möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens, och har därmed en central roll i utvecklingen av ett hållbart och digitaliserat samhälle. Tidigare forskning visar att lärares digitala kompetens är mer komplex än i många andra yrken. Nya direktiv i läroplaner och policydokument leder till ökade krav på lärare att utveckla denna specifika digitala kompetens inom lärarprofessionen, dvs professionell digital kompetens. Det övergripande syftet med denna studie är att få kunskap om centrala aspekter av professionell digital kompetens utifrån lärares perspektiv. Det mer specifika syftet med studien är att identifiera vilka aspekter av professionell digital kompetens som lärare lyfter i reflekterande samtal, där videoklipp från undervisningen används som inspiration, samt analysera dessa aspekter i relation till TPACK-ramverket (Mishra & Koehler, 2006). Studien tar utgångspunkt i empiriskdata från reflekterande samtal i VR-forskningsprojektet: Advancing teacher professional digital competence. Teoretiskt utgår studien från ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att de reflekterande samtalen i studien förstås som situerade. Transkriptioner från de videodokumenterade reflekterande samtalen analyserades i relation till TPACK-ramverket. Resultatet visar att lärarna lyfter både innehållsliga, pedagogiska och tekniska aspekter av professionell digital kompetens i sina reflektioner kring undervisning med digitala teknologier. De tekniska aspekterna som lärarna lyfter framträder som relevanta delar av professionell digital kompetens, och förekommer oftast i en kombination med innehållsliga och pedagogiska aspekter i deras reflektioner. Resultatet visar att i relation till TPACK-ramverket hamnar lärarnas reflektioner i en kombination av de olika kunskapsdomänerna ämnesmässig kunskap (CK), pedagogisk kunskap (PK) eller teknisk kunskap (TK).sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021:048sv
dc.subjectLärares PDK (Professionella Digitala Kompetens)sv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.subjectTPACKsv
dc.subjectreflekterande samtalsv
dc.subjectpedagogiksv
dc.subjectdigitala teknologiersv
dc.titleLÄRARES REFLEKTIONER ÖVER SIN PROFESSIONELLA DIGITALA KOMPETENSsv
dc.title.alternativeTeachers’ reflections on their professional digital competencesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record