dc.contributor.author | Abrahamsson, Emma | |
dc.contributor.author | Stensson, Nestor | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T11:22:11Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T11:22:11Z | |
dc.date.issued | 2021-09-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69597 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och Problem: Digitaliseringen bidrar till ekonomistyrningen genom nya
möjligheter att samla in och använda data. Beslutsfattande är en viktig del av
ekonomistyrningen och är ett område där nya digitala teknologier som Business Intelligence &
Analytics (BI&A) skapar förutsättningar att fatta bättre strategiska beslut. Inom detta område
efterfrågas mer forskning kring hur BI&A kan stödja strategiskt beslutsfattande.
Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur BI&A kan stödja strategiskt
beslutsfattande. Detta uppnås genom att beskriva hur BI&A används i strategiska
beslutsprocesser och hur BI&A påverkar dessa.
Forskningsfrågor: Hur används BI&A för att stödja strategiska beslutsprocesser? Hur
påverkar BI&A strategiska beslutsprocesser?
Avgränsningar: Studien avgränsas till att studera strategiska beslutsprocesser i komplexa
beslutssamanhang. Studien utgår från ett användarperspektiv och avgränsar sig till
beskrivningar från respondenter som arbetar med BI&A i sina respektive organisationer.
Metod: Metoden som valdes för att besvara studiens frågeställningar var en kvalitativ metod
med ett explorativt angreppssätt. Datainsamlingen bestod av sex stycken semistrukturerade
intervjuer med olika respondenter verksamma i olika bolag där alla hade erfarenhet och
kunskap kring BI&A.
Resultat och slutsatser: BI&A används i strategiska beslutsprocesser för att samla in,
strukturera och visualisera stora mängder data i syfte att fatta bättre strategiska beslut. BI&A
påverkar strategiska beslutsprocesser genom att göra dem mer tidseffektiva, agila och
decentraliserade.
Förslag till fortsatt forskning: Utforska möjligheter och utmaningar för organisationer att bli
mer datadrivna samt hur IoT kan användas för strategiskt beslutsfattande genom att skapa
riktade kunderbjudanden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Redovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 20/21:34 | sv |
dc.subject | Business Intelligence & Analytics | sv |
dc.subject | BI&A | sv |
dc.subject | beslutsfattande | sv |
dc.subject | strategiska beslutsprocesser | sv |
dc.subject | strategiska beslut | sv |
dc.subject | digitalisering | sv |
dc.subject | ekonomistyrning | sv |
dc.title | Business Intelligence & Analytics som stöd i strategiska beslutsprocesser | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |