• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KANJILÄROMATERIAL SETT FRÅN ETT SJÄLVSTUDIEPERSPEKTIV

Abstract
I denna uppsats analyseras fyra L2 kanjiläromaterial i syftet att försöka konstatera om det finns delar eller aspekter som är mer betydelsefulla för den autonoma studenten av kanji. Gagnés ”Event of Instruction”-teori för instruktionsdesign och Kellers ”ARCS”-teori för motiverande design används i analysen. Dessa teorier har ett antal punkter, där desto fler som används utav material och dess instruktioner desto mer framgångsrik och motiverad blir studenten till sina studier. Undersökningen använder teorierna för att analysera och jämföra materialens instruktioner. Utöver teorierna kommer även materialens ”gruppering och introduktionsordning av kanji”; ”nyckelord och betydelser” och ”kompatibilitet” kort att analyseras. I slutet av analysen har några tabeller ställts upp. Här kan läsaren snabbt se vilka av teoriernas punkter som har täckts av materialen. Analysen visar på att det är några punkter som inte täcks av något material, då materialen är ämnade åt autonoma studenter. Det gemensamma målet med alla materialen är att få studenten att bekanta sig mer vid kanji. Något man kan konstatera är att om skaparen av kanjiläromaterial tar hänsyn till introduktionsordningen av kanji, som att tidigt introducera grafiskt simpla kanji som förekommer i senare kanji, kan studenten komma att bli mer motiverad.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69415
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
Student essay (477.8Kb)
Date
2021-08-23
Author
Rådberg, Viktor
Keywords
japanska
kanji
självstudier
kursbok
Series/Report no.
SPL kandidatuppsatser, japanska
SPL 2021-021
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV