La Trobe Communication Questionnaire (LCQ): En utvärdering av själv- och närståendeskattning gjord av personer med och utan förvärvad hjärnskada
La Trobe Communication Questionnaire (LCQ): An assessment of self and close other ratings by persons with and without Acquired Brain Injury
Abstract
I föreliggande studie användes La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) med syftet att undersöka samstämmigheten mellan själv- och närståendeskattad kommunikation i en grupp med förvärvad hjärnskada, samt för att jämföra samstämmigheten med en kontrollgrupp. Upplevelser av att fylla i LCQ undersöktes genom kvalitativa intervjuer. Studien undersökte vidare om variablerna 1) tid sedan skada eller 2) självskattad språkförmåga påverkade samstämmigheten i LCQ. Resultaten visade att en grupp med personer med förvärvad hjärnskada och deras närstående i lägre grad var överens om personen med hjärnskadans kommunikativa förmåga jämfört med kontrollgruppen. Personer med förvärvad hjärnskada skattade högre grad av svårigheter än närstående. Signifikanta samband saknades gällande grad av samstämmighet mellan själv- och närståendeskattning och faktorerna tid sedan skadan eller självskattad språklig förmåga. LCQ:s form och innehåll var ej lämpade för alla deltagare med förvärvad hjärnskada. En överblick över flera situationer där kommunikation sker är kliniskt viktigt vid interventionsplanering för personer med kommunikationssvårigheter efter förvärvad hjärnskada.
Degree
Student essay
Other description
In this study, La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) was used to examine agreement between self- and close other rated communication by individuals with acquired brain injury (ABI). The results were compared with a control group. Qualitative interviews were conducted to examine the experiences when using LCQ. Furthermore, the study analysed whether the variables time since injury or self-rated language ability affected the agreement in LCQ. Individuals and their close others had a lower rate of agreement in LCQ regarding the communicative ability of the person with ABI than the control group. Individuals with ABI rated a higher degree of difficulties than close others. Time since injury and self-reported language ability did not affect rate of agreement. The form and contents of LCQ were not suitable for all participants with ABI. An overview of multiple situations where individuals with ABI communicate is clinically important when planning communicative interventions for individuals with ABI.
Collections
View/ Open
Date
2021-08-10Author
Ekelund, Tove
Ekholm, Anna
Keywords
samstämmighet, sammanfogad studiedesign, kognitiv-kommunikativa svårigheter, Joharis fönster
agreement, mixed method embedded design, cognitive-communicative disorders, the Johari window
Series/Report no.
2021
363
Language
swe