Simuleringsbaserad medicinsk utbildning - En jämförelse av termin sju och åtta på läkarprogrammet på Göteborgs Universitet
Simulation-based medical education - A comparison of semesters seven and eight in the medical program at University of Gothenburg
Abstract
Simuleringsbaserad medicinsk utbildning (SBME) är en pedagogisk läroform som används inom hälso- och sjukvården för att träna personal på att hantera olika tänkbara medicinska scenarion som kan uppkomma. På läkarutbildningarna i Sverige används SBME i olika utsträckning och på Göteborgs Universitet tränar läkarstudenterna på detta under en halvdag på termin sju, en heldag på termin åtta samt en heldag på termin elva. I detta fall användes komplexa datorbaserade helkroppsdockor med mänskliga kroppsfunktioner för simuleringen. Inom SBME tränas deltagarna på akut omhändertagande enligt ABCDE vilket är en algoritm för att på ett strukturerat sätt undersöka och behandla en kritisk sjuk patient där bokstäverna representerar olika vitala funktioner från olika organsystem (ariway, breathing, circulation, disability, exposure). Ytterligare en viktig del som deltagarna tränar på inom SBME är crisis resource management (CRM) där det övergripande målet är att alla tillgängliga resurser i form av information, personer och utrustning ska identifieras och användas vid akutsituationer för att minska risken för fel. På simuleringsdagen informerades studenterna i termin sju om att främst lägga fokus vid undersökning av patienten enligt ABCDE medan studenterna i termin åtta hade tydliga lärandemål där både ABCDE och CRM stod i fokus. Efter simuleringsfallen var genomförda samlades studenterna och lärare i ett rum och hade debriefing vilket är en viktig del där fallet diskuteras och reflekteras över. Syftet med studien var att kartlägga och jämföra SBME mellan termin sju och åtta på Göteborgs Universitet. Läkarstudenter fick svara på en enkät i slutet av simuleringsdagen som handlade om vad de hade lärt sig under dagen. Totalt besvarades enkäten av 61 studenter från termin sju och 59 studenter i termin åtta. Resultatet visade på att SBME är väldigt uppskattat av studenterna som en värdefull kunskapskälla och majoriteten önskade mer av SBME under utbildningen. Överlag var resultaten för de båda terminerna till stor del lika men det finns signifikanta likheter och skillnader mellan terminerna som till stor del kan förklaras med respektive termins lärandemål. Båda terminerna instämde med att de hade fått fördjupade kunskaper om att undersöka en skadad patient enligt ABCDE samt att snabbt kunna identifiera livshotande skador på en patient vilket är två viktiga delar att ta med sig. Signifikanta skillnader sågs mellan terminerna kring lärandemål om CRM där studenterna i termin åtta hade lärt sig till större del vilket kan förklaras av respektive termins lärandemål. Sammanfattningsvis så visar studien på att SBME är en värdefull kunskapskälla och väldigt uppskattat av studenterna vilket det finns stöd för i mycket annan forskning. Det finns även vissa simuleringsmoment som potentiellt kan förbättras för att göra utbildningen ännu mer standardiserad och effektiv för alla studenter.
Degree
Student essay
Other description
Background: Simulation-based medical education (SBME) is a form of education used in
healthcare to learn how to handle different potential medical scenarios. At the University of
Gothenburg, SBME is used during semesters seven, eight and eleven in their medical training
programme. Within SBME the participants are trained in emergency care according to
ABCDE-system of diagnosis and treatment in addition to team cooperation according to the
crisis resource management (CRM) framework. This aims to ensure the useage of all
available resources to reduce the risk of error.
Aim: To map and compare simulation-based medical education in semesters seven and eight
in the medical programme at the University of Gothenburg.
Method: A questionnaire based on the medical students learning objectives was distributed
and filled in by the students after completed SBME sessions with high fidelity mannequins
during semester seven and eight at the University of Gothenburg. From the collected data
Mann-Whitney U tests were used for group comparisons.
Results: A total of 61 medical students from semester seven and 59 from semester eight
participated. The study showed that there were significant similarities between the semesters 5
regard having gained deeper knowledge of conducting an examination according to ABCDE
and to identify life-threatening injuries on a patient. Significant differences between the
semesters were showed regarding key points according to CRM, were the students in semester
eight had learned to a greater extent comparing to the students in semester seven, which can
be explained in part by the respective semester’s learning objectives.
Conclusion: SBME is a very valuable source of knowledge and highly appreciated by the
students. There are similarities and differences in the SBME which can be partly explained by
the different semesters key learning objectives. Some simulation elements have potential for
improvement with minor adjustments which can make the education more standardized and
effective for all students.
Collections
View/ Open
Date
2021-08-05Author
Albinsson, Isabella
Keywords
Medical education
simulation-based medical education
crisis resources management
debriefing
Series/Report no.
Examensarbete 30 Hp, Läkarprogrammet
Studentuppsats
Language
swe