Show simple item record

dc.contributor.authorBjörberg, Elias
dc.contributor.authorBengtsson, Jonas
dc.date.accessioned2021-07-06T11:06:01Z
dc.date.available2021-07-06T11:06:01Z
dc.date.issued2021-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69098
dc.description.abstractDenna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden som behandlar just ämnesområdet litteratur. Undersökningen söker besvara i vilken omfattning icke-västerländsk litteratur beskrivs och vad för kunskap som förmedlas och tillskrivs värde. I denna ansats utförs en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys som grundar sig på postkolonial teori och på teorier om hur läromedel, diskurser och värden fungerar. Av analysen framgår att den västerländska litteraturen fått en tydligt framträdande och dominerande roll i studiens material. Betydligt fler västerländska än icke-västerländska författare nämns och de utgör ett slags ideal som icke-västerländsk litteratur jämförs med. Den icke-västerländska litteraturen beskrivs kortfattat och återges återkommande i en västerländsk kontext som utvecklar resonemangen om det västerländska. Slutsatsen blir att den icke-västerländska litteraturen inte tillskrivs något eget värde.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectläromedelsanalys, icke-västerländsk litteratur, svenskundervisning, postkolonialism, kvantitativ analys, innehållsanalys, performativitetsv
dc.titleDen etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolansv
dc.title.alternativeThe power of established knowledge – a study of non-western literature in literature textbooks for the Upper Secondary schoolsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record