Show simple item record

dc.contributor.authorRoting, Jennie
dc.contributor.authorRyynänen, Katinka
dc.date.accessioned2021-04-21T12:33:06Z
dc.date.available2021-04-21T12:33:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68312
dc.description.abstractDet yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför genusarbetet är viktigt i verksamheten, samt att tankar och handlingar beträffandenormer påverkar barn i tidig ålder. Våra frågeställningar innefattar därför om förskollärarna ser ifallde själva gör skillnad i sitt bemötande av barn, hur normer kommer till uttryck i verksamheten, samt hur de ser på arbetet med genus. Vi har intervjuat fyra förskollärare som befinner sig i verksamheter i olika delar av Sverige, samt är i olika åldrar. Intervjusvaren har vi därefter transkriberat, diskuterat och reflekterat kring, samt jämförtmed tidigare forskning som berör ämnet. Förskollärarnas svar på frågorna har också jämförts med varandra, för att hitta likheter och skillnader i deras tankesätt kring dessa ämnen. Vi kom under studien fram till att de flesta intervjuade förskollärarna tänker likadant och delar en liknande syn på vikten av att arbeta med genus, normer och jämställdhet. De är alla eniga om att det är viktigt att arbeta med detta för att vår framtid, barnen, ska utvecklas till bra samhällsmedborgare. De alla trycker även påattbarnen ska få vara och bli som de vill, oberoende av kön och de normer som råder i dagens samhälle.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectgenussv
dc.subjectjämställdhetsv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectpedagogers bemötandesv
dc.subjectjämställdhetsarbetesv
dc.subjectkönsv
dc.subjectnormersv
dc.subjectkönsnormersv
dc.titleVi kan inte bara programmera om våra hjärnorsv
dc.title.alternativeEn kvalitativ intervjustudie om pedagogers bemötande och uppfattningar beträffande normer, kön och jämställdhet i förskolan.sv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record