Show simple item record

dc.contributor.authorGhafari, Alexandra
dc.contributor.authorMelin, Anders
dc.contributor.authorSundberg, Judit
dc.date.accessioned2021-04-21T11:39:03Z
dc.date.available2021-04-21T11:39:03Z
dc.date.issued2021-04-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68310
dc.description.abstractDagens samhälle präglas av post-sanning och att sanningspåståenden i allt högre grad underbyggs av känslor istället för fakta. Syftet med detta arbete var att undersöka kopplingen mellan post-sanningssamhället och kritiskt tänkande, eftersom det senare är en del av filosofiämnet. För att undersöka kopplingen har vi tittat på den befintliga forskningen inom ämnet och dragit slutsatser utifrån den. I forskningsfältet finns det ingen konsensus kring exakt vad som är roten till post-sanningseran, men mycket pekar på att två viktiga faktorer är digitalisering och bristfälligt kritiskt tänkande. Litteraturen presenterar även olika strategier för hur vi kan ta oss an post-sanningsamhället, både i och utanför klassrummet. I denna text diskuteras och problematiseras strategierna. Slutsatsen är att dessa strategier inte är fulländade eller lösningar på egen hand men pekar ändå på vissa faktorer som kan vara viktiga. Relationen mellan känslor och trosföreställningar behöver undersökas vidare. Även de olika strategierna behöver byggas ut och undersökas i olika konstellationer för att bli mer fruktbara.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectfilosofisv
dc.subjectpost-sanningsv
dc.subjectpost-truthsv
dc.subjectkritiskt tänkandesv
dc.titleFörnuft & känsla - Strategier för att bemöta och förebygga post-sanning i skolansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record