Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Hanna
dc.contributor.authorThorén, Klara
dc.date.accessioned2020-07-09T08:54:51Z
dc.date.available2020-07-09T08:54:51Z
dc.date.issued2020-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65615
dc.description.abstractBakgrund: Den finansiella informationen och rapporteringen från företag genom årsredovisningar är en etablerad och reglerad kommunikation från företag till externa intressenter. Tillsammans med den finansiella informationen finns nu även ett intresse för icke-finansiell information och Corporate social responsibility (CSR). Därav finns det ett intresse av att undersöka sambandet mellan CSR och resultatmanipulering (RM). Syfte: Syftet med studien är att undersöka om det finns ett samband mellan CSR och RM för svenska publika företag. Avgränsningar: Studien omfattar endast periodiseringsbaserad RM och andra former av RM exkluderas. Vidare har studien avgränsats till publika svenska bolag med tillgängliga data i Capital IQ för åren 2010–2018. Metod: I studien användes en kvantitativ metod där 403 företag studerades med hjälp av data från åren 2010–2018. RM beräknades med hjälp av Jones modifierade modell och för beräkning av CSR användes en nyckelordsanalys. För att studera studiens hypotes utfördes en regression. Resultat och slutsatser: Studien visar på ett signifikant negativt samband mellan CSR och RM, vilket visar på att mer CSR resulterar i mindre RM. Förslag till fortsatt forskning: Fortsatt forskning med avseende på CSR och RM är möjlig då studiens empiriska modell inte resulterade i en hög förklaringsgrad för resultatmanipulering som beroende variabel. Förslag till framtida forskning är att utöka beräkningar för CSR och RM samt att inkludera andra kontrollvariabler.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExternredovisningsv
dc.relation.ispartofseries2020-26sv
dc.subjectCSR, resultatmanipulering, periodiseringsbaserad resultatmanipulering, Jones modifierade modellsv
dc.titleCorporate social responsibility och resultatmanipulering - En kvantitativ studie om sambandet mellan corporate social responsibility och resultatmanipulering i svenska publika bolagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record