Revisorns roll i kristider - En studie om påverkan av Covid-19
Abstract
Bakgrund och problem: Världen har i modern tid aldrig stött på ett virus av Covid-19s
proportioner och heller aldrig behövt anpassa sig därefter. Regeringen behöver stötta med
statliga medel, men samtidigt finns det även andra aktörer som kan ge råd och hjälp. Revisorn
kan besitta en expertis som företagen kommer att behöva för att klara sig igenom krisen.
Syfte: Att utreda hur Covid-19 har påverkat revisorernas arbetssätt och fokusområden.
Avgränsningar: Studien har endast tagit hänsyn till revisorernas syn på vad kunderna
behöver, inte vad kunderna själva efterfrågar. Då viruset och dess effekter inte fullt visats sig
än, har studien avgränsats till att undersöka vilka åtgärder som behövs för tillfället. Studien
undersöker enbart den svenska marknaden och tar därför endast hänsyn till svenska
regleringar och åtgärder.
Metod: En intervjustudie har genomförts med sex auktoriserade revisorer som alla arbetar på
olika byråer. Det empiriska materialet har studerats tillsammans med det teoretiska ramverket
som legat till grund för studien, för att kunna bekräfta vad som är möjligt för revisorn att göra
samt vad revisorns roll kan innebära för företagen. Resultaten har analyserats och diskuterats,
vilket har lett till studiens slutsatser.
Resultat och slutsatser: Revisorn anses vara en extern part som kan hjälpa kunder att
överleva under kristider. Revisorn besitter stor kunskap kring företags verksamhet och
finansiella ställning, vilket skapar förståelse för vad de behöver hjälp med. Kunder tycks
dock ha svårt att finansiera revisionen och tjänster utöver detta. Revisorn har då incitament
att ta en del av kostnaden för att skapa en långsiktigt lönsam relation till kunden. Revisorns
roll bidrar till medvetenhet hos kunderna som hjälper dem med krishantering. I framtiden
finns potential för mer regleringar och nya lagar som ska förhindra att en liknande situation
uppstår.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-07-08Author
Olsson, Alice
Strömland, Sebastian
Keywords
Revision, revisor, Covid-19, Customer Relationship Management, revisionsarvode, krishantering, finansiell kris
Series/Report no.
Externredovisning
2020-3
Language
swe