Show simple item record

dc.contributor.authorLundquist, Anna
dc.contributor.authorMorina, Vjosa
dc.date.accessioned2020-07-08T08:16:08Z
dc.date.available2020-07-08T08:16:08Z
dc.date.issued2020-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/65569
dc.descriptionThe pandemic caused by the rapid spread of the coronavirus disease Covid-19 has devastating effects on public health and has led to worldwide lockdowns. Actions taken to stop the virus from spreading have resulted in a drastic decrease in sales for many companies. The Swedish government have chosen a rather different path to manage the pandemic than most, most prominently by not invoking direct quarantine or lockdown measures. Despite this, many Swedish companies are struggling to survive. The fashion industry, an industry under pressure even before the pandemic, is one of the most affected industries, and Swedish fashion companies are facing huge challenges because of the pandemic. The corona pandemic is a unique event in history to date but research show that pandemics might be more common in the future due to globalization and over-population in many areas of the world. Despite a significant amount of research in the field of crisis management, there is a lack of studies that observe crisis management during an ongoing crisis, and very few studies examine the topic during a pandemic of this magnitude. This study aims to explore crisis management and management control in a Swedish fashion company during the corona crisis and compare crisis management in practice with theory. The study is a case study of a Swedish fashion company, where seven interviews were conducted with employees and managers at the company headquarters between mid-March and the end of May 2020. A structured qualitative analysis was completed to develop a better understanding of the different actions taken by the company during the crisis. The results of our study show that the company alternated between conventional crisis management, such as focus on cost-cutting actions, and improvised problem-solving. The organizational culture, characterized by creativity and flexibility, seems to play a part in the ability to adapt to the new situation. During the crisis management process, the company focused on the internal changes of the organization. Increased focus was also directed towards external stakeholders, by intensified dialogue with international partners, landlords and suppliers and increased attention to customer behaviour. We identified goal incongruence between functional departments and short-term problem solving in conflict with long-term company performance as potential problem areas during the crisis management. In conclusion, our case firm seem to practice crisis management in a rather conventional fashion at first, then change to a more ad hoc approach as the crisis developed. Moreover, many different responses and actions were observed during the crisis process, some explicit such as decisions implemented by management, some more intangible and not visible until one “scratches the surface”. This finding supports the conclusion that there might be a complexity in crisis management, which is not sufficiently illustrated in the research-based models of the crisis process and company crisis management as they are designed today.sv
dc.description.abstractCoronakrisen har haft en global påverkan på folkhälsan och det snabba smittspridningsförloppet har bland annat lett till omfattande nedstängningsåtgärder världen över. Sverige har valt ett annorlunda tillvägagångssätt där myndigheterna i landet endast infört vissa restriktioner. Trots detta har företag i flertalet branscher drabbats av dramatiska intäktsbortfall. Modebranschen tillhör en av de branscher som har påverkats mest, och prognosen för modeföretag ser dyster ut till följd av pandemins omfattande påverkan. Även om coronakrisen i många avseenden är unik, visar forskning att pandemier kan bli vanligare i framtiden till följd av överbefolkning och globalisering. För att företag ska överleva denna typ av kriser krävs en systematisk krishantering för att säkra likviditet och säkerställa kontinuitet i verksamheten. Det finns omfattande forskning om krishantering inom företag, men det saknas studier som följer företag under en pågående kris. Vidare behandlar endast ett fåtal studier krishantering i företag under en pandemi. Föreliggande studies syfte är därför att utforska krishantering och styrning i ett modeföretag under coronakrisen samt att jämföra ageranden i praktiken med teorin. Studien är en kvalitativ fallstudie av ett svenskt modeföretag som pågick under perioden mitten av mars till slutet av maj 2020. Sju intervjuer genomfördes med chefer och medarbetare på företagets huvudkontor. En strukturerad kvalitativ analys har genomförts med ambitionen att skapa förståelse för företagets agerande under krisen. Resultaten visar att fallföretaget under krisutvecklingen har alternerat mellan ett planerat krisarbete och en mer ad-hoc problemlösningstaktik. Företagskulturen, präglad av flexibilitet och kreativitet, verkar ha varit en gynnande faktor under krisarbetet. Under krishanteringen har företaget fokuserat på att genomföra förändringar internt för att anpassa organisationen till den nya situationen. Samtidigt har företaget riktat ökat fokus mot externa intressenter, genom bland annat intensifierad dialog med internationella partners, ökad bevakning av konsumtionsmönster samt förhandlingar med fastighetsägare och leverantörer. De motsättningar som har uppstått under krisens initiala och akuta skede har främst haft sin grund i situationer där beslut för att gynna verksamheten på kort sikt har gått stick i stäv med långsiktiga mål, eller vid situationer där det funnits skilda målsättningar i företagets olika funktioner. Sammanfattningsvis verkar modeföretag tillämpa krishantering och styrning på ett relativt konventionellt vis i början av krisen, för att sedan övergå till ett mer improviserat förhållningssätt i takt med krisens utveckling. Utöver detta kan en rad olika beteenden och ageranden observeras inom organisationen, allt från explicita åtgärder implementerade av ledningen, till mer implicita ageranden som inte är direkt synliga vid första anblick. Detta indikerar en komplexitet som inte i tillräcklig grad illustreras i befintliga modeller om krisprocessen och krishantering.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries2020-1sv
dc.subjectKris, krisprocess, ekonomistyrning, kontinuitetsplanering, organisationsstruktur, företagskultursv
dc.subjectCrisis, crisis process, management control, organizational structure, organizational culture, continuity planningsv
dc.titleKrishantering & styrning i modeföretag under kris - En kvalitativ fallstudie på ett svenskt modeföretag under pågående coronapandemisv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record