• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från kropp till knopp – den dagliga dosen. En studie om daglig fysisk aktivitet i skolan.

Abstract
Arbetets art: Examensarbete 10p, Lärarprogrammet, LAU350 ht05. Titel:Från kropp till knopp – den dagliga dosen. En studie om daglig fysisk aktivitet i skolan. Författare: Monica Brunzell och Jonas Pilblad Handledare: Cales Annerstedt Examinator Bo-Lennart Ekström Nyckelord: Daglig fysisk aktivitet, idrott och hälsa, Handslaget, ämnesintegrering Syfte Vårt syfte med arbetet är att undersöka ett antal skolor som säger sig uppfylla läroplanens strävansmål på daglig fysisk aktivitet. Vad som gjort detta möjligt samt på vilket sätt de arbetar. Följande frågeställningar kommer att vara centrala i vårt arbete: - Vad innebär daglig fysisk aktivitet i skolan? - Vilka aspekter för detta med sig? - Hur går respektive skola tillväga för att sträva mot att uppnå daglig fysisk aktivitet? - Finns det några likheter och skillnader mellan de olika skolorna i undersökningen? Metod Vi har valt en kreativ ansats för vår undersökning. Som metod för datainsamlingen har halvstrukturerade intervjuer använts. Undersökningen omfattar sex intervjuer, med skolledare och idrottslärare från tre skolor med elever i 6 -9. Intervjufrågorna är grundade på de fyra ovanstående frågeställningarna. Resultat Vår undersökning tyder på att fysisk aktivitet ger ett lugnare skolklimat och således en bättre lärandemiljö. Det krävs stöttande skolledare samt motiverade lärare för att arbeta med daglig fysisk aktivitet. Samtliga skolor strävar, utifrån olika förutsättningar och upplägg mot daglig fysisk aktivitet men når ej ända fram. Man behöver inte arbeta efter en given mall, det viktiga enligt respondenterna är att man ser möjligheter och inte hinder i att bedriva verksamheten.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/655
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-043.pdf (814.2Kb)
Date
2005
Author
Brunzell, Monica
Pilblad, Jonas
Keywords
idrott och hälsa
handslaget
Daglig fysisk akrivitet
ämnesintegrering
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-043
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV