REFLEKTERANDE SAMTAL En kvalitativ intervjustudie med syftet att undersöka sjuksköterskors åsikter och önskemål angående implementering av reflekterande samtal på en kirurgisk akutvårdsavdelning
Abstract
Sjuksköterskebristen beror på många faktorer, bland annat psykisk ohälsa hos sjuksköterskorna och en
dålig arbetsmiljö. Det behövs verktyg för att förbättra arbetsförhållandena för sjuksköterskor som kan
skapa en tryggare vård för patienterna. Reflekterande samtal har visat sig minska stress, öka teamkänsla
och förbättra kompetensen hos sjuksköterskor. Det saknas idag forskning på hur reflekterande samtal kan
implementeras inom vården. Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskors åsikter och önskemål
angående implementering av reflekterande samtal på en kirurgisk akutvårdsavdelning. Metoden som
användes var kvalitativ intervjumetod med en induktiv ansats. Urvalet gjordes strategiskt. Insamlade data
analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av studien visade att sjuksköterskorna uttrycker ett
behov av reflekterande samtal. De ansåg att samtal hade kunnat bidra till erfarenhetsutbyte mellan
medarbetarna, förbättra den psykiska hälsan hos sjuksköterskorna och öka patientsäkerheten.
Sjuksköterskorna önskade ha samtal vid särskild händelse samt en tydlig struktur för genomförandet.
Barriärer mot reflekterande samtal var arbetssituationen i relation till treskiftsarbete, tidsbrist och risk för
påtvingad reflektion. För att implementera reflekterande samtal föreslogs av intervjuade sjuksköterskor att
behovet hos samtliga medarbetare undersöks, att det ska införas som ett projekt med utvärdering, att
ledningsgruppen tar tag i det och att det ska vara frivilligt. Slutsatsen som kunde dras av studien var att
sjuksköterskorna önskar reflekterande samtal på den kirurgiska akutvårdsavdelningen vid särskild
händelse eftersom de var av åsikten att det kan minska etisk stress, bidra till kvalitetsutveckling och en säkrare vård för patienterna. Studien har även påvisat att kunskap om implementering ökar chanserna för att lyckas införa nya rutiner.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-06-26Author
Pousette, Hanna
Saintyves, Fanny
Keywords
Reflekterande samtal, sjuksköterskebrist, implementering, erfarenhetsutbyte, etisk stress, kvalitetsutveckling
Language
swe