Hur gör man en lyrikläsare? Om elva gymnasieelevers väg mot känslomässiga och intellektuella läsningar av den poetiska texten
Abstract
Abstrakt
Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskap
Författare: Sofia Ekberg
Titel: Hur gör man en lyrikläsare? Om elva gymnasieelevers väg mot känslomässiga och
intellektuella läsningar av den poetiska texten
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elva gymnasieelever tolkar poetiska texter, samt om en
medveten läsorienterad litteraturundervisning kan förbättra deras tolkningsförmåga. Huvudsakligen
består studien av en textanalys av elevernas skriftligt dokumenterade respons på två dikter.
Lyrikresponsen görs av eleverna före respektive efter genomförd undervisning, för att utläsa
undervisningens inverkan, och textanalysen består i att kategorisera vilka tolkningsstrategier
eleverna använder då de tar sig an dikterna. Lyrikundervisningen tar utgångspunkt i ett
läsarorienterat perspektiv där läsaren anses vara delaktig i skapandet av texten, och målet är en
djupare känslomässig och intellektuell läsupplevelse.
Resultatet visar att den tid som avsattes inte var tillräcklig för att förbättra samtliga elevers
tolkningsförmåga. Emellertid framkommer att eleverna besitter en intuitiv tolkande förmåga, som
de inte har ord för att uttrycka. Likaså anammar eleverna, trots den begränsade tiden, det personliga
förhållningssätt gentemot texten som inledningsvis uppmuntrades i undervisningen, vilket tyder på
att pedagogens inverkan har betydelse för hur unga läsare tar sig an texter. Studien visar även att
inlevelseläsning främjar många elevers tolkningsförmåga, men kan begränsa elever som redan
tillägnat sig ett mer analytiskt intresse kring tolkningsprocessen. Således dras slutsatsen att det alltid
måste finnas en progression i litteraturundervisningen, samt att känsla och intellekt måste tillåtas
samverka och inte ställas mot varandra i tolkningsprocessen.
Nyckelord: Känsla, intellekt, tolkningsstrategier, litterär medvetenhet, progression
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Ekberg, Sofia
Keywords
litterär medvetenhet
progression
Känsla
intellekt
tolkningsstrategier
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 1080-09
Language
swe