Elevinflytande i lärandet. När eleverna får möjlighet att bestämma allt själva
Abstract
Abstract
Sociologiska institutionen
Jennie Andersson och Lisa Sillanpää
Elevinflytande i lärandet
När eleverna får möjlighet att bestämma allt själva
Vi läser i våra styrdokument att elevinflytande i lärandet ska finnas i skolan. Men hur ser
verkligheten ut? Alla skolor har elevinflytande men vad det innebär tolkas väldigt olika. Vi
ville genomföra ett arbete för att se om eleverna klarar av att ha inflytande i läroprocessen.
Detta arbete har vi filmat och analyserat. Arbetet är baserat på tidigare forskning gjord av
Gunvor Selberg. Med hjälp av intervjuer och litteraturstudier om tidigare forskning i ämnet
har vi samlat material som har gett oss en god bakgrundsbild om elevinflytande i lärandet.
Det vi såg är att elevinflytande i lärandet är genomförbart om vi som lärare får sätta ramar och
strukturer. Detta för att eleverna ska uppnå de mål som står i kursplanerna. Men också att vi
lärare måste acceptera en förändring av lärarrollen och detta är en didaktisk konsekvens.
De fem nyckelorden som löper genom vårt examensarbete och som vi fokuserar på är
arbetsmallar, demokrati, kunskapsnivåer, lärarrollen och styrningar. Dessa fem ledord har var
sin egen del i slutdiskussionen.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Andersson, Jennie
Sillanpää, Lisa
Keywords
lärarrollen
styrningar
arbetsmallar
demokrati
kunskapsnivåer
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2480-04
Language
swe